Szebbek, jobbak, gyorsabbak lesznek az új hévek

Budapest, 2020.12.29. – A csepeli, ráckevei és szentendrei hévvonalak fejlesztése Budapesten ma a legnagyobb közlekedési adósság és egyúttal a legfontosabb közlekedési beruházás, amelynek jelenleg az első, tervezési szakasza indult el. A fejlesztésnek köszönhetően a három érintett vonalon gyorsabban közlekedhetnek majd a hévek, így a sebességük egyes elővárosi szakaszokon akár a 100 km/órát is elérheti majd. Megújul a pálya és az állomások, valamint új, akadálymentes klimatizált hévkocsik is érkeznek majd. A gyorsabb és kényelmesebb szolgáltatásnak és a déli hévvonalak Kálvin térig történő meghosszabbításának köszönhetően a ráckevei vonal utasforgalma több mint kétszeresére nőhet, ugyanakkor az utasok száma jelentősen növekedhet a másik két érintett vonalon is. Azért, hogy a most induló hévfejlesztés a jövőben a lehető legjobban szolgálja a fővárosi és elővárosi utasokat, a tervezésért felelős Budapest Fejlesztési Központ az érintett kerületek és települések önkormányzataival is folyamatosan egyeztet.

A Budapesten belüli, a Dunát keresztező vasúti kapcsolatokat három tengelyen – kelet-nyugat, észak-kelet és dél-nyugat között, valamint, észak-nyugat és dél, dél-kelet között – szükséges fejleszteni. A H5-ös, H6-os és H7-es hévvonalak most indult fejlesztése és az 5-ös metró koncepció kialakítása az észak-nyugat – dél, dél-keleti tengelyen teremti meg a még hiányzó kapcsolatokat és kínál megoldást a közlekedés problémáira.

Amikor a kormány Budapest közlekedését fejleszti, akkor gyakorlatias megoldásokat keres a budapestiek érdekében. Célunk, hogy mindenki gyorsabban és kényelmesebben célba érjen, kevesebb legyen  a dugó és tisztább legyen levegő, klímabarátabb a város. Ma Budapest közlekedésének legnagyobb kihívása, hogy az elővárosokból és a külső kerületekből naponta egymillióan jönnek autóval Budapest belső részeibe dolgozni, tanulni, szolgáltatásokat igénybe venni, szabadidejüket eltölteni. Ezt a nyomást kell enyhítenünk. Megoldás: versenyképes közösségi közlekedés, sok P+R parkoló és a hiányzó peremhidak, körúti elemek megépítése. A közösségi közlekedés fejlesztésével azt szeretnénk elérni, hogy az utazók gyorsabban, kényelmesebben, kevesebb átszállással érjenek célba, vonzóbb legyen a tömegközlekedés. A most induló hévfejlesztéssel a kormány egy újabb jelentős lépést tesz Budapest közösségi közlekedésének fejlesztése érdekében – mondta Fürjes Balázs, Budapest és a fővárosi agglomeráció fejlesztéséért felelős államtitkár.

A Budapest Fejlesztési Központ fontosnak tartja, hogy az érintett fővárosi és elővárosi önkormányzatokat az első pillanattól kezdve bevonja a tervezésbe. Az összes érintett kerületi és agglomerációs polgármester meghívásával zajló tanácskozást 2020. szeptember 21-én online formában tartotta meg a Budapest Fejlesztési Központ. Az önkormányzatokkal való tárgyalás azóta folyamatos, így a BFK hévfejlesztéssel kapcsolatban egyeztetett már Szentendre, Pomáz, Budakalász, Dunaharaszti, Szigetszentmiklós, Tököl, Szigethalom, Szigetcsép, Szigetszentmárton, Szigetújfalu, Ráckeve városvezetőivel, valamint a soroksári, csepeli, óbudai, ferencvárosi polgármesterekkel is. Az eddigi tárgyalások alapján elmondható: a kerületi és elővárosi polgármesterek támogatják a többszázezer fővárosi és elővárosi utas életét megkönnyítő, a légszennyezettség és a dugók mérsékléséhez is hozzájáruló hévfejlesztést. 

Hol tart jelenleg a hévfejlesztés?

A H5-ös szentendrei hévvonalon modern, akadálymentesített megállókat és Békásmegyertől Szentendréig teljesen felújított vasúti pályát terveznek – ennek köszönhetően lehetőség nyílik a sebességkorlátozások megszüntetésére és a hévek sebességének növelésére is. A fejlesztést követően a szentendrei vonalon a fővárosi szakaszokon akár 80, az elővárosokban pedig – ahol erre lehetőség van – 100 km/órával is közlekedhetnek majd a szerelvények. A H5 hév menetideje Szentendre és a Batthyány tér között akár 6 perccel is csökken majd, a járatok 4-5 percenként követhetik egymást, és ezen a vonalon gyorsított járatok is közlekedhetnek majd. A fejlesztés keretében felújítják és akadálymentesítik az összes hévmegállót, beleértve Margit híd, Batthyány tér és Békásmegyer állomásokat, ahol liftek és mozgólépcsők biztosítják majd az akadálymentességet. Pomázon vizsgálják a Szentendrei út különszintű átvezetésének lehetőségét is, több új P+R és B+R parkolót építését tervezik többek között Pomázon és Szentendrén, és a célok között szerepel az autóbuszos ráhordás fejlesztése.

A H6-os ráckevei hév vonalán ugyancsak teljes felújítás várható, aminek köszönhetően akadálymentesítik a megállókat, megújítják az utastájékoztatást, rendezik az állomások környezetét és megszüntetik a sebességkorlátozásokat. A hévek a külső szakaszokon itt is 80-100 km/órás sebességgel járnak majd. A tervezés során eldőlt, hogy a ráckevei végállomást 400 méterrel délebbre, a városközponthoz közelebb helyezik majd át, valamint sor kerül új P+R és B+R-ek építésére és a köztér teljes újragondolására is. A ráckevei hév vonalán ugyancsak sor kerül a megállóhelyek kiosztásának ésszerűsítésére, a ráhordó hálózat fejlesztésére, valamint új útátjárók, közutak, gyalogos-és kerékpáros kapcsolatok is épülnek majd.

A H7-es csepeli hév vonalán ugyancsak a pálya teljes felújítása, a megállók akadálymentesítése, az utastájékoztatás megújítása, a sebességkorlátozások megszüntetése, a sebesség emelése, az állomások környezetének rendezése és új P+R-ek építése várható. A csepeli vonalat dél felé is meghosszabbítják, így a hév az Erdősor útig jár majd. A csepeli végállomáson a jelenlegi járműtelep szerepének újragondolásával jelentős terület szabadítható föl. A beruházási program része a csepeli hév felszíni nyomvonalának kiváltása után egy új Duna-parti sétány tervezése a Boráros tér és a Déli Városkapu fejlesztési terület között, illetve sor kerül majd a fejlesztéssel érintett fontos budapesti közterek – vagyis a Boráros tér és a Közvágóhíd –, csomópontok rendezésére és megújítására is.

A fejlesztés eredményeképp mind a Dél-Pesten, mind a Csepel-szigeti és dél-pesti agglomerációs településeken élők számára jelentősen javul a települések közti közlekedés és a főváros belső kerületeinek elérése, és a közösségi közlekedés versenyképes alternatívát kínál majd az egyéni közlekedéssel szemben. A menetidő mind a ráckevei, mind a csepeli vonalon csökken majd: míg Ráckevéről 30 perccel, addig Csepelről 7 perccel gyorsabban lehet majd a Kálvin térre jutni. A fejlesztésnek köszönhetően jóval többen használják majd a hévet. A forgalomnövekedés elsősorban a ráckevei vonalon lesz számottevő, ahol a modellezések szerint a hévet használó utasok száma akár megháromszorozódhat.

A Kálvin térig jár majd a ráckevei és a csepeli hév, előkészületben az északi és déli héveket összekötő ötös metró

A hévvonalak ma nem alkotnak összefüggő hálózatot, a csepeli és ráckevei hév pedig nem biztosít összeköttetést egyik metróvonallal sem, holott a ráckevei hév Kálvin téri meghosszabbítása már az 1887-es terveknek is része volt. A most indult hévfejlesztésnek köszönhetően a H6-os ráckevei és a H7-es csepeli járatok – összefonódva – a Közvágóhíd állomástól föld alatt, Boráros téri megállással egészen a Kálvin térig közlekednek majd, így ez végre megadja az eddig hiányzó átszállási kapcsolatot 3-as és 4-es metrókra. A hosszútávú cél az északi (H5) és déli (H6, H7) vonalak összekötése egy Duna alatti alagúttal – ez lesz az ötös metró. A leendő belvárosi alagútnak köszönhetően egy Szentendrétől Csepelig és Ráckevéig tartó gyorsvasúti rendszer jöhet létre, amelyen akár az Esztergom és Kunszentmiklós-Tass felől érkező MÁV elővárosi vonatok is közlekedhetnek majd. A belváros alatti összekötő alagút nyomvonala azonban még nem eldöntött – erről és a lehetséges megállókról jelenleg egy megvalósíthatósági tanulmány készül.

Új járművek érkeznek

A hévfejlesztésnek köszönhetően sor kerül a 44 éves átlagéletkorú, mára már teljesen elöregedett hévkocsik cseréjére is a MÁV-HÉV Zrt. által kiírt közbeszerzési eljárásban. Az új hévvonatok beszerzése az elmúlt 40 év legjelentősebb budapesti közösségi közlekedési járműbeszerzése lesz, amely egyszerre szolgálja a békásmegyeri lakótelepről, Csepelről, Pesterzsébetről vagy Óbudáról ingázókat és az elővárosokból, Szentendre–Pomáz, valamint Ráckeve–Szigetszentmiklós–Dunaharaszti térségéből közlekedőket.

Az új hévek a jelenleginél sokkal gyorsabban, akár 100 km/órás sebességgel is közlekedhetnek majd, utaskapacitásuk 700 fő lesz, minimum 4 kerekesszékes ülőhellyel rendelkeznek majd, és alkalmasak lesznek kerékpárszállításra is. Az új járműveknek egyterű, teljes hosszában átjárható, tágas belső tere lesz, ami a héveket a hosszabb távú utazásokra is kényelmessé teszi majd. Annak érdekében, hogy a gyors utascsere követelményeinek is megfeleljenek, az új héveknek oldalanként 14 ajtajuk lesz, így a belvárosban jellemző, metrószerű utasforgalmi igényeket is ki tudják szolgálni. Elvárás, hogy az új hévjárművek klimatizáltak legyenek, modern utastájékoztató berendezésekkel és a biztonságos közlekedést elősegítő fedélzeti berendezésekkel legyenek felszerelve. Az új kocsik a vonalfelújítások elkészültéig a jelenlegi hév-hálózaton is tudnak majd közlekedni, később azonban e szerelvények képezik az ötös metró járműparkjának alapját is. A MÁV-HÉV Zrt. lebonyolításában zajló – 42, opcionálisan pedig még 12 jármű – beszerzési tenderre két vezető nemzetközi járműgyártó jelentkezett, a francia Alstom és a svájci Stadler.

Háttér

A projekt műszaki tartalmát a Fővárosi Önkormányzat bevonásával alakították ki a 2018-as kormánydöntés időszakában, és a beruházást támogatásáról biztosította a Fővárosi Közfejlesztések Tanácsa 2020. február 27-i ülésén is.

A projekthez nyújtott összes támogatás 13,7 Mrd Ft, a támogatás mértéke: 100%, vissza nem térítendő támogatás.

A projekt a Budapest Fejlesztési Központ és a MÁV-HÉV Zrt. konzorciuma által, az Európai Unió támogatásával, a Kohéziós Alapok és Magyarország költségvetésének társfinanszírozásával a Széchenyi 2020 program keretében valósul meg.

A tervezés több ütemben valósul meg: a H6-os hév külső szakaszán a kiviteli tervek 2022 második felére lesznek készen, míg a Kálvin térig tartó alagúti szakasz tervezése 2023 első félévében zárul. Az 5-ös metró megvalósíthatósági tanulmánya és az ehhez kapcsolódó költség‑haszon elemzés 2022 végére áll majd rendelkezésre, a H5-ös hévvonal tervei pedig 2022 végére készülnek el.

A kivitelezés a 2021 és 2027 közötti európai uniós források rendelkezésre állásának függvényében indulhat el. A kormány döntött arról, hogy amennyiben elégséges uniós forrás áll rendelkezésre, a projektet az előttünk álló uniós fejlesztési időszakban meg kívánja valósítani.

Projekt megnevezése: H5-H6/H7 vonalak összekötése – az észak-déli elővárosi gyorsvasút fejlesztésének előkészítése

A projekt azonosító száma: IKOP-3.1.0-15-2019-00019

A projektről további információkat itt olvashatnak.

További információk és a projekttel kapcsolatos média tartalmak itt érhetőek el:

H5-ös szentendrei hév, H6-os ráckevei hév, H7-es csepeli hév

Kedves Látogató!

Tájékoztatjuk, hogy a honlap felhasználói élmény fokozásának érdekében sütiket alkalmazunk. A honlapunk használatával elfogadja az adatvédelmi szabályzatot.

Kedves Látogató!

Tájékoztatjuk, hogy a honlap felhasználói élmény fokozásának érdekében sütiket alkalmazunk. A honlapunk használatával elfogadja az adatvédelmi szabályzatot.

Skip to content