Fürjes Balázs: Nyílt európai uniós közbeszerzéssel indul a HÉV közlekedés teljes megújítása és bővítése

Budapest, 2020.02.24 – Fürjes Balázs, Budapest és az agglomeráció fejlesztéséért felelős államtitkár arról tájékoztatott, hogy a kormányzati Budapest Fejlesztési Központ kiírta az ötös metró első ütemének tervezésére szóló tendert. Az államtitkár elmondta, hogy a kormány, a Fővárosi Önkormányzattal egyeztetve, 2018 novemberében döntött az előkészítés megkezdéséről és arról, hogy a tervek elkészültét követően a fejlesztést a 2021 és 2027 közötti európai uniós forrásokból valósítsák meg Budapesten és az agglomerációban. A Fővárossal, az agglomerációs településekkel, a BKK-val, MÁV-val és szakmai szervezetekkel folytatott egyeztetések alapján, a mai napon megjelent az első munkaszakasz tervezőjének kiválasztására kiírt, nyílt európai uniós közbeszerzési eljárás. Fürjes Balázs szerint „a következő évtized legjelentősebb, legtöbb budapesti és agglomerációs lakos közlekedését segítő hévfejlesztések tervezőjét a legnagyobb versenyt biztosító, legnyíltabb közbeszerzési eljárás keretében választjuk ki”.

„Budapest következő évtizedének legjelentősebb közlekedési és városfejlesztési fejlesztése indul el a H5-ös (szentendrei), a H6-os (ráckevei) és a H7-es (csepeli) hévvonalak teljes megújításának és fejlesztésének tervezésével. A Budapest Fejlesztési Központ megalakulásakor Vitézy Dáviddal, a február 1-én hivatalba lépett vezérigazgatóval ígéretet tettünk a hévfelújítás és az ötös metró tervezési tenderének 100 napon belüli kiírására – ezt a vállalást teljesítettük most határidő előtt. A mai napon megjelent a közbeszerzés az építkezés megkezdésére alkalmas részletességű kiviteli tervek elkészítésére.” – mondta el Fürjes Balázs.

Vitézy Dávid, a kormányzati Budapest Fejlesztési Központ vezérigazgatója tájékoztatott a tervezési feladat műszaki tartalmáról:

  • A H6-os ráckevei hév teljes felújítása, megállóinak akadálymentesítése, utastájékoztatás megújítása, az állomások környezetének rendezése, P+R parkolók létesítése, a vonalon a sebességkorlátozások megszüntetése és a sebesség emelése.
  • A H7-es csepeli hév teljes felújítása, megállóinak akadálymentesítése, utastájékoztatás megújítása, az állomások környezetének a rendezése, P+R parkolók létesítése, a vonalon a sebességkorlátozások megszüntetése, a sebesség emelése és vonalhosszabbítási tervek készítése Csepelen az Erdősor útig.
  • A H6-os ráckevei és a H7-es csepeli járatok – összefonódva – a Közvágóhíd állomástól föld alatt, Boráros téri megállással egészen a Kálvin térig történő meghosszabbítása, régi hiányt pótolva, új átszállási kapcsolattal a 3-as és 4-es metrókra, s ezen vonalak utasai számára végre megadva a közvetlen belvárosi kapcsolatot.
  • A beruházási program része a csepeli hév felszíni, Duna-parti nyomvonalának kiváltása után új Duna-parti sétány tervezése a Boráros tér és a Déli Városkapu fejlesztési terület között, illetve a fejlesztéssel érintett fontos budapesti közterek, csomópontok rendezése (Boráros tér, Közvágóhíd).
  • A H5-ös szentendrei hévvonalon modern, akadálymentesített megállókat és Békásmegyertől Szentendréig teljesen felújított vasúti pályát tervezünk, a sebességkorlátozások megszüntetésével, az állomások környezetének rendezésével.
  • Mindezen fejlesztések együttesen adhatják az 5-ös metró koncepció első ütemét. A koncepció lényege a H5-ös, H6-os és H7-es hévek összekötése a belváros alatt, ezzel egy észak-déli, Szentendrétől Csepelig és Ráckevéig tartó gyorsvasúti rendszer létrehozása, melyen akár az Esztergom felől és Kunszentmiklós-Tass felől érkező MÁV elővárosi vonatok is közlekedhetnek majd a jövőben. A vonal egy összekötő alagúttal lehet teljes a távlatban, az eddig felsorolt munkák elvégzését követően, ennek nyomvonala azonban még nem eldöntött. Az 5-ös metró koncepció befejezését jelentő új összekötő alagutat vizsgáló megvalósíthatósági tanulmány is készül a most megrendelendő munkák részeként, mely kijelöli ennek a távlati fejlesztésnek a nyomvonalát és megállóit.

Fürjes Balázs szavai szerint a fejlesztés fő célja az, hogy a versenyképes és környezetbarát közösségi közlekedés fejlesztése nyomán kevesebb autó terhelje Budapest útjait, javuljon a budapestiek és az agglomerációs lakosok életminősége. „A hévek felújítása és fejlesztése, távlatosan az északi és déli hévek Duna alatti összeköttetését jelentő ötösmetró-fejlesztés gyorsabbá, kényelmesebbé, átszállásmentessé teheti hetente akár egymillió utas közlekedését, csökkenti a dugókat az utakon, javítja a budapesti levegőminőséget.” – sorolta a fejlesztések hasznait Fürjes Balázs. Az államtitkár emlékeztetett: a budapesti autóforgalom jelentős része az agglomerációból érkezik a városba, így minden fővárosi és minden ingázó közös érdeke az elővárosi kötöttpályás közlekedés fejlesztése. Fürjes Balázs így fogalmazott: „ez közlekedéspolitikai, gazdaságpolitikai, klímavédelmi és levegőminőség-javítási cél egyaránt. Az infrastruktúra-tervezéssel párhuzamosan hamarosan indul az érintett hévvonalakra új, alacsonypadlós, klimatizált vonatok beszerzésének tendere is a MÁV-HÉV-vel együttműködésben.”

Fürjes Balázs felidézte: a hévhálózatot naponta 150 ezer utas használja, a három érintett hévvonal fejlesztés által érintett települések és kerületek teljes lakossága közel egymillió. „A jelenlegi vonalak a hetvenes évek műszaki színvonalát képviselik, az érintett hévvonalakon járműállomány jelentős részének életkora eléri az ötven évet, és nem versenyképes az autózással a szolgáltatás színvonala. A fejlesztéssel a városi és elővárosi autóforgalom csökkenthető, így hosszútávon az autóhasználatból származó szén-dioxid kibocsátás is kevesebb lehet.” – tette hozzá Fürjes Balázs.

„Ahhoz, hogy Budapest 2030-ra Európa legjobb életminőséget nyújtó városai között legyen, világszínvonalú közlekedési rendszer megteremtésére van szükség. A hévek fejlesztése egyszerre ízig-vérig budapesti fejlesztés és egyszerre szolgálja az elővárosokból bejárókat is. Az európai uniós forrásokból most kiírt közbeszerzés is bizonyítja: egy szó sem igaz abból, hogy Budapest ne részesülne európai uniós támogatásokból a jövőben – mondta a most meginduló beruházás kapcsán Fürjes Balázs, Budapest és a fővárosi agglomeráció fejlesztéséért felelős államtitkár.

Fürjes Balázs mindehhez hozzátette még, hogy a tervezést Vitézy Dávid vezetésével a Budapest Fejlesztési Központ irányítja. „Vitézy Dávid vezérigazgató szakmai tudása, nyitottsága, párbeszédkészsége és minden politikai oldal általi elfogadottsága a garancia arra, hogy a tervezők megtalálják a budapestieket és az agglomerációs lakosokat legjobban szolgáló megoldásokat. Arra kértem Vitézy Dávidot, hogy a hévek felújításának, a távlati ötös metrónak a megtervezése során törekedjen szakmai konszenzusra, hozzon létre egyetértéseket, folytassa azt a gyakorlatot, hogy a Fővárosi Önkormányzat és az érintett települések bevonásával folyjék a tervezés. A politikai különbözőségek ellenére Budapest nem csatatér, a polgárok joggal várnak tőlünk együttműködést, így kell folytatni a munkát.”

„A csepeli, ráckevei és szentendrei hévvonalak fejlesztése Budapesten ma a legnagyobb közlekedési adósság és egyúttal a legfontosabb közlekedési beruházás. A belvárosi meghosszabbítás és a felújítás révén a két déli hévvonal utasszáma 47 ezerről 108 ezerre nőhet. Csepelről az előzetes számítások szerint jelenleginél 7, Ráckevéről pedig 30 perccel rövidebb idő alatt lehet eljutni a belvárosba, csökken a kényszerű átszállások száma. A fő célunk az, hogy versenyképesebb legyen a fővárosi és az elővárosi tömegközlekedés. A mai elővárosi vasúti utasszám akár meg is duplázható – pusztán azzal, hogy az autóhoz képest versenyképes alternatívát kínál a kötöttpályás közlekedés. Ennek egy fontos lépése a hévek fejlesztése.” mondta Vitézy Dávid, a Budapest Fejlesztési Központ vezérigazgatója.

A vezérigazgató hozzátette: a megújuló hévvonalak több pontján új P+R parkolók és korszerű autóbuszos átszállási kapcsolatok építését is tervezik.

A beruházást a Budapest Fejlesztési Központ a MÁV-HÉV Zrt.-vel konzorciumban valósítja meg.

További információk és a projekttel kapcsolatos média tartalmak itt érhetőek el:

H5-ös szentendrei hév, H6-os ráckevei hév, H7-es csepeli hév

Kedves Látogató!

Tájékoztatjuk, hogy a honlap felhasználói élmény fokozásának érdekében sütiket alkalmazunk. A honlapunk használatával elfogadja az adatvédelmi szabályzatot.

Kedves Látogató!

Tájékoztatjuk, hogy a honlap felhasználói élmény fokozásának érdekében sütiket alkalmazunk. A honlapunk használatával elfogadja az adatvédelmi szabályzatot.

Skip to content