Átfogó elővárosi vasútfejlesztési program előkészítéséről döntött a Kormány

Budapest, 2020.08.18. – Egy most megjelent kormányhatározat értelmében a Budapest Fejlesztési Központ irányításával elkezdődhet a lajosmizsei, a veresegyházi elővárosi vasútvonal, valamint a Kőbánya felső – Rákosliget közötti vonalszakasz átfogó fejlesztésének előkészítése és tervezése. A korszerűsítés után a lajosmizsei és a veresegyházi vonalon 15 perces időközönként és a mainál sokkal gyorsabban, akár 80-120 km/órás sebességgel is járhatnak majd a vonatok. Csökkenhet a fővárosi utak forgalma és a levegőszennyezés, így javulhat a fővárosban és az elővárosokban lakók életminősége is.

Budapesten és környékén az elmúlt 10 évben negyedmillióval nőtt az autók száma. Míg a fővárosban tízből hat ember közösségi közlekedéssel közlekedik, az elővárosokból ingázók közül tízből csak hárman választják azt – nem csoda tehát, ha a közlekedésből származó szén-dioxid-kibocsátás 65 százalékáért a személygépkocsi-használat felelős. A Budapest környéki utolsó dízelvontatású vonal, a Lajosmizsére vezető szakasz villamosítása a vasúti ágazaton belül is fontos környezetvédelmi cél. Az autók károsanyag-kibocsátásán túl a rendszeresen beduguló utak is jelentős időveszteséget okoznak a közlekedőknek: ma a Budapestre autóval közlekedők naponta átlag 37 percet veszítenek a torlódásokban. Éves szinten ez csaknem egy teljes hét, amit bármi másra – családunkra, sportolásra, pihenésre, nyaralásra – is lehetne fordítani.

Budapest és elővárosainak levegőszennyezését, valamint a bevezető és a belvárosi utak zsúfoltságát csak a fenntartható és környezetbarát vasúti közlekedés arányának növelésével lehet csökkenteni. Ezért a Kormány most újabb fontos elővárosi vasútvonalak korszerűsítésének előkészítéséről döntött.

Budapest-Lajosmizse vonal

Az elővárosi vasútvonalak közül az egyetlen, máig nem villamosított a lajosmizsei (142), a vonal nagy részén 40 km/órás sebességkorlátozás van érvényben. Az egyvágányú pálya még mai állapotában is kihasznált, ezért a fejlesztési lehetőség óriási. A lassú sebesség és a kapacitáshiány miatt ritka járatkövetés ellenére az itt közlekedő S21-es vonatok gyakran zsúfoltak. Budapest XVIII. kerülete (Pestszentimre) és Gyál, Dabas, illetve a dél-pesti agglomeráció számos települése számára nyújthatna versenyképes alternatívát a vasút – gyorsabb, sűrűbb, megbízhatóbb szolgáltatás esetén. A most megindult fejlesztés nyomán a BFK számításai szerint az utasszám akár három-négyszeresére is növekedhet, amit a mainál sokkal sűrűbb, a vonal belső szakaszán akár 15 percenként egymást követő szerelvényekkel lehet majd kiszolgálni. Kőbánya-Kispest és Lajosmizse között 80-120 km/órás sebességgel közlekednek majd a vonatok. A tervek szerint nemcsak a vasúti pálya, de a környezete és az állomások is megújulnak. A Budapest Fejlesztési Központ ugyanis akadálymentesített vasúti megállókat, új P+R és B+R parkolókat tervez. A vonatközlekedés ma az Üllői útnál nem csak a főutat, de az 50-es villamos útvonalát is szintben keresztezi, lassítva ezzel a teljes térség közlekedését, ezt az akadályt ki kell iktatni, már csak a vonal villamosítása okán is.

További információk és a projekttel kapcsolatos média tartalmak itt érhetőek el: Budapest – Lajosmizse – Kecskemét vasútvonal

Budapest-Veresegyház-Vác vonal

A lajosmizseihez hasonló léptékű infrastrukturális fejlesztésre van szükség a MÁV 71-es számú, vagyis a Budapest-Veresegyház-Vác vasútvonalon is. Az elmúlt évtizedekben több tízezren költöztek ki a Budapesttől északra fekvő elővárosokba, így az M2-es úton és az M3-as autópályán, valamint a 2102 számú úton Budapestre tartó autóforgalmat a főváros nem tudja fogadni, a torlódások fenntarthatatlanok, az úthálózat további forgalomnövekedést nem bír el. Ahhoz, hogy a közutak zsúfoltsága csökkenjen, jelentős vasútvonal-korszerűsítésre van szükség. A 71-es vonalon a pálya rossz állapota miatt a vonatok ma csak 40-60 km/óra sebességgel közlekedhetnek, továbbá az egyvágányú vonalon – a kevés kitérési lehetőség miatt – óránként csak 1-2 vonat indítható. Az állomások és megállóhelyek leromlott állapota ellenére a vonatokat ma is naponta mintegy 10 ezer ingázó használja. A fejlesztésnek, részben második vágány építésének köszönhetően a szerelvények sebessége 80-100 km/órára növelhető. Ezenkívül az állomások akadálymentesítését, továbbá P+R és B+R parkolók építését is tervezi a Budapest Fejlesztési Központ. A korszerűsítés nyomán a jövőben Vácról Veresegyházon át fél óránként, a Veresegyházát követő szakaszon negyedóránként indulhatnak majd a vonatok Budapestre. Fóttól befelé pedig akár az óránként 6 vonatos szolgáltatáshoz szükséges infrastruktúra megvalósíthatóságát is vizsgálja majd a Budapest Fejlesztési Központ. Két új megálló is épül majd: az egyik a Marcheggi hídnál – a váci, veresegyházi, az esztergomi vonal és a külső körvasút találkozásánál – a másik pedig Veresegyházon, a Medveotthon közelében. A Budapesti Agglomerációs Vasúti Stratégia modellezése alapján a felújítást követően az eddigihez képest háromszorosára nőhet az utasszám a veresegyházi vonalon.

További információk és a projekttel kapcsolatos média tartalmak itt érhetőek el: Budapest – Veresegyház – Vác vasútvonal 

Budapest-Hatvan és Budapest-Újszász-Szolnok vasútvonalak

A tervezett vasútfejlesztések közül kiemelkedik a 80a és a 120a, vagyis a Budapest-Hatvan, és a Budapest-Szolnok-Újszász vasútvonal közös szakasza, amely elhelyezkedéséből adódóan a kelet-magyarországi és a dunántúli országrészek, valamint a nyugati gazdasági centrumok és Kelet-Európa jelentősebb városai között is vasúti kapcsolatot teremt. A vonalak közös budapesti szakaszát, a Kőbánya felső – Rákos – Rákosliget közötti vonalszakaszt naponta 42 ezer ingázó használja, így a vonatok csúcsidőszakban zsúfoltak, a járatok tovább nem sűríthetők.

A Budapest Fejlesztési Központ célja az, hogy a Keleti pályaudvartól Pécelig és Gyömrőig 15 perces járatsűrűség legyen biztosítható a MÁV Start S60-as és S80-as vonatai számára a budapest-hatvani és budapest-újszászi vonalon. Ehhez azonban jelentős kapacitásbővítés szükséges: Budapesten egy harmadik vágányt kell építeni a Keleti pályaudvar és Rákosliget között, ez teszi majd lehetővé az elővárosi vonatok sűrítését a zsúfolt budapesti szakaszokon, és ez a feltétele annak, hogy az elővárosokból több vonat indulhasson. Ennek a harmadik vágánynak a kiépítése a Keleti pályaudvar és Kőbánya felső állomás között jövőre kezdődik, a kivitelezési szerződést a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. már megkötötte. A Budapest Fejlesztési Központot pedig most a hiányzó szakasz meglévő vágányainak felújítása mellett egy harmadik vágány előkészítésével és tervezésével bízta meg a Kormány Kőbánya felső állomás és Rákosliget között.

A terveink szerint a vonatok megállási rendje is változik majd:

  • Kőbánya felső állomás áthelyezését tervezzük az Élessarokhoz, kapcsolatot teremtve az ott közlekedő buszokkal és villamosokkal.
  • Új budapesti megállók épülnek a XVII. kerületben, a térségben élők régóta hiányolt kötöttpályás kiszolgálására: Akadémiaújtelep néven a hatvani vonalon (már épül) és Madárdomb, illetve Strázsahegy néven az újszászi vonalon (tervezésük most kezdődik, utóbbi indokoltságát a tervezés során még vizsgálni fogjuk).
  • Új megálló épül a Hungária körútnál, melynek terveit a Közlekedési Múzeum építészeti tervpályázat eredményeként megkötött tervezési szerződés keretében készítteti el a BFK. Az új megállóban a hatvani és újszászi-szolnoki vonalról érkező elővárosi vonatok (S60, Z60, S80, Z80) kapnak új átszállási kapcsolatot az 1-es villamosra – az új megállót a forgalmi modellezés szerint akár 10 ezer utas is használhatja majd naponta, tehát forgalma Zuglóéhoz lesz mérhető.

A vonal elővárosi forgalmában – Budapesten belül és az agglomeráció felől is – az utasszám akár meg is duplázható a fenti fejlesztési program teljes körű megvalósításával, a Kormány döntése szerint a BFK ezen dolgozik. Az előkészítési feladatokat a Budapest Fejlesztési Központ európai uniós támogatás segítségével, Fürjes Balázs államtitkár felügyelete mellett végzi.

További információk és a projekttel kapcsolatos média tartalmak itt érhetőek el: Kőbánya felső – Rákos – Rákosliget vasúti szakasz

Kedves Látogató!

Tájékoztatjuk, hogy a honlap felhasználói élmény fokozásának érdekében sütiket alkalmazunk. A honlapunk használatával elfogadja az adatvédelmi szabályzatot.

Kedves Látogató!

Tájékoztatjuk, hogy a honlap felhasználói élmény fokozásának érdekében sütiket alkalmazunk. A honlapunk használatával elfogadja az adatvédelmi szabályzatot.

Skip to content