Több ingázó váltana kerékpárra és közösségi közlekedésre, ha biztonságos és kényelmes kerékpáros infrastruktúrát alakítunk ki

2021 közepén vette kezdetét a budapesti agglomeráció kerékpárforgalmi hálózatfejlesztési stratégiájának, a Kerékpáros Kertváros Stratégiának a tervezése, amely szervesen kapcsolódik a 2021-ben elkészült Budapesti Agglomerációs Vasúti Stratégiához (BAVS).

A Kerékpáros Kertváros Stratégia legfontosabb célja, hogy a vasútállomások, hévmegállók, távolságibusz-megállók kerékpáros megközelíthetőségén, illetve a kerékpártárolás és kerékpárszállítás feltételein javítsunk, így több ingázó számára váljon lehetővé, hogy az autó helyett a kerékpár + közösségi közlekedés kombinációját válasszák ingázásra.  

Jelenleg a Kerékpáros Kertváros Stratégia helyzetértékelési munkaszakaszánál tartunk, amelynek keretében azt is vizsgáljuk, hogyan viszonyulnak ma az agglomeráció lakosai a kerékpározáshoz, milyen rendszerességgel és milyen céllal kerékpároznak. Milyen igényeik és elvárásaik vannak, és mitől függ az, hogy váltanának-e gyakrabban kerékpárra.

A BFK megbízásából ezért a Hétfa Elemzőközpont 2021. október 5. és november 1. között kutatást végzett az agglomerációban ingázók körében, melynek fókuszában a jelenleg kerékpárt vagy tömegközlekedést használók voltak, mint első számú célközönség. Az erre a célra szerkesztett lakossági kérdőívet on- és offline módon is ki lehetett tölteni. Összesen 2664 válasz érkezett. A kutatás 15 közlekedési tengelyre terjedt ki, a válaszokat a 11 elővárosi vasútvonal, a 4 hévvonal, valamint két autóbusz-vonalcsoport mentén forgalomarányosan súlyoztuk. Mivel az ingázók alapsokasága nem ismert, ezért a felmérés nem reprezentatív. A lakossági kérdőív mellett fókuszcsoportos beszélgetések, mélyinterjúk, valamint önkormányzati kérdőívezés is zajlott a kutatás részeként.

Az eredményekből kiderül, hogy a válaszadók fele naponta ingázik más településre, de ha a legalább hetente ingázókat is számítjuk, már a kitöltők a túlnyomó többségét kapjuk. A válaszadók háromnegyede Budapestre ingázik; nagy többségük dolgozni, egyötödük tanulni.

A hetente ingázók között a végig autóval utazák bizonyultak a leggyakoribbnak (17%), de számos más kombináció is jellemző. A válaszadók körében 13%-os azoknak az aránya, akik az állomásig kerékpároznak, majd a bevonatozást követően helyi közösségi közlekedést használnak. 11%-os azok aránya, akik kerékpárral közelítik meg az állomást, majd vonatra szállnak, és ezt követően ismét kerékpárral folytatják útjukat. Ugyanekkora arányban szerepel az autó-vonat-helyi közösségi közlekedés kombináció is.

A végig kerékpárral ingázók csoportja valamivel 5% feletti. A férfi és nő válaszadók összevetése esetén a kerékpár-vonat-kerékpár kombináció mutatja a legnagyobb eltérést: ez inkább a férfiak számára népszerű alternatíva.

Pozitív eredménynek tekinthető, hogy szinte minden válaszadó tud kerékpározni, 84%-nak kerékpárja is van, 72,33% pedig rendszeresen használja is a biciklijét. A kerékpározás elterjedtsége jól láthatóan összefügg a domborzattal és a kerékpáros infrastruktúra állapotával. Feltűnt a rollerek népszerűsége is a déli agglomerációban, főleg a Csepel-szigetről ingázók között.

Némileg meglepő módon leggyakrabban a középkorúak kerékpároznak az agglomerációban; az idősek mellett a fiatal felnőttek is elmaradnak az átlagtól. A helyi kerékpárhasználat fő oka a szabadidő eltöltése, a pihenés, amit a vásárlás, ügyintézés és mások látogatása követ. A nagyobb távolságú, települések közötti kerékpározásra inkább a férfiak nyitottak, viszont a nők azok, akiknél a biztonságos kerékpározás feltételeinek megteremtése esetén várhatóan többen fognak elkezdeni kerékpározni.

Az aktív korúak, a magasabb jövedelműek és a középkorúak fontolnák meg leginkább azt, hogy autó helyett közösségi közlekedésre, vagy kerékpáros közlekedéssel kiegészített közösségi közlekedésre váltsanak. Utóbbi esetében a kerékpár és vonat kombinációja (a kerékpár állomásnál történő leparkolásával) a legnépszerűbb. A kutatás eredményei megerősítették, hogy az elővárosi vasút- és hévállomások könnyebb kerékpáros megközelíthetősége nagyban növelné a ráhordást kerékpárról közösségi közlekedésre.

A kutatás egyik fontos tanulsága, hogy a kerékpáros infrastruktúra fejlesztésével, azaz a biztonságos kerékpárutak, kerékpársávok kialakításával javulhat a biztonságérzet, valamint csökkenhet a félelem a túlzott forgalomtól, így sokkal többen választanák a kerékpárt ingázási célokra. A válaszadók visszajelzései alapján a Kerékpáros Kertváros Stratégia legfontosabb javasolt jövőbeni feladata a jobb minőségű, biztonságot kínáló kerékpáros hálózat és a megfelelő és kellő számú kerékpártárolási lehetőség kialakítása. Az is kiderült, hogy fedett kerékpártárolókra van a legnagyobb igény, továbbá a vasútállomási szolgáltatások bővítése is fontos része kell legyen a tervezésnek, a kerékpáros akadálymentesítés, a kivilágítottság, és a kényelmes várakozási lehetőség biztosításával.

Jelentős az e-kerékpárok, mint új alternatív közlekedési eszközök térnyerése. A válaszadók csak egy szűk rétegének (5,7%) van e-kerékpárja – ők főként idősebb, átlag feletti jövedelműek –, ugyanakkor 40% gondolkozott már e-bike vásárláson. A megkérdezettek közel fele nyilatkozott úgy, hogy jelentősen átalakítaná a kerékpározási szokásait, ha venne egy elektromos kerékpárt, és még ennél is kicsit többen használnák ingázásra. A most rendelkezésre álló tárolókat jelenleg igénybe vevőkhöz képest nyolcszor annyian hagynák ott elektromos kerékpárjukat a megállóknál akkor, ha zárt, illetve őrzött helyen tudnák ezt megtenni, ami jelentősen növelné a hajlandóságot a közösségi közlekedésre váltásra. Némiképp meglepő adat, hogy a válaszadók közel fele fel is szállna a vonatra/hévre elektromos kerékpárjával. Kijelenthető tehát, hogy az e-kerékpárok terjedése egyértelműen pozitív hatást gyakorol majd arra, hogy többen ingázzanak fenntartható közlekedési módot választva. 

2022.01.03.

Kedves Látogató!

Tájékoztatjuk, hogy a honlap felhasználói élmény fokozásának érdekében sütiket alkalmazunk. A honlapunk használatával elfogadja az adatvédelmi szabályzatot.

Kedves Látogató!

Tájékoztatjuk, hogy a honlap felhasználói élmény fokozásának érdekében sütiket alkalmazunk. A honlapunk használatával elfogadja az adatvédelmi szabályzatot.

Skip to content