Figyelembe vettük a lakossági visszajelzéseket

A BFK kérdőíves igényfelmérést is végzett, amelyben kikérte a Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtérre vezető gyorsforgalmi út és a Gyömrői út fejlesztéséről a környéken élők és az utazók véleményét. Ez sokat segít a tervezéskor. A 2021. október 12-én indított kérdőíves felmérést kiemelkedően sokan, 8555-en töltöttek ki a november 5-i zárásig. A felújítást és az út bővítését a kitöltők egyértelműen szükségesnek tartják, az eredmények minden közlekedési mód esetében értékes információkat tartalmaznak.

Meghatározó a hivatásforgalom

A kérdőíves felmérés alapján a kivezető irány napi forgalmának felét az ingázók és a hazafelé tartók adják, harmadát a munkába járók, ideértve, akik a repülőtérre járnak dolgozni. Befelé a mindennapos forgalom mintegy harmada hivatásforgalom, további 20-20 százalék ingázásra, illetve hazajutás céljából veszi igénybe a gyorsforgalmi utat, és 19 százalék, akik bevásárlás céljából érkeznek Budapestre. Meglepően csekély viszont az összes forgalmon belül az utazási célú repülőtéri forgalom: befelé a válaszadók öt, kifelé pedig három százalékuk veszi igénybe a repülőtér közvetlen elérése végett a gyorsforgalmi utat.

A válaszadókra leginkább jellemző tulajdonságok az alábbiak:

  • 80 százalékuk elsődlegesen autóval közlekedik az útvonalon,
  • a BKK járataival 12,7 százalék, Volánbusszal 1,6 százalék, taxival 4,5 százalék, míg a repülőtéri transzferrel, így minibusszal mindössze 0,6 százalék utazik,
  • 88 százalékuk már szenvedett el késést a gyorsforgalmi út lezárása miatt,
  • szinte azonos mértékben támogatják a kitöltők azokat a fejlesztési elemeket, amelyeket a legfontosabbnak tartanak, azaz elvárásuk, hogy csökkenjen az útvonal zavarérzékenysége a gyorsforgalmi úti rendszer helyett 2×2 sávos főút kialakításával vagy akár a közúti sávok számának növelésével, és hogy Budapesthez méltó bevezető út jöjjön létre az útvonal környezetének rendezésével.

Közlekedési gócpontok

A beszámolók alapján az autóval közlekedők számára az egyik leginkább problémás helyszín a Csévéző utcai csomópont, ahol az áteresztőképesség korlátai okoznak forgalmi dugókat, de majdnem ugyanennyire „népszerű” a szemeretelepi szintbeni vasúti kereszteződés. Szintén sokan említették a repülőtér D portájánál található jelzőlámpa torlasztó hatását. A legnagyobb fesztültséggócot viszont egyértelműen Vecsés határán az Üllői úti kereszteződés jelenti, amihez komplex megoldás szükséges.
A busszal közlekedők számára a legbosszantóbb, hogy a közút zavarérzékenysége ezen járművek számára sem elkerülhető, ráadásul a gyorsforgalmi útra történő fel- és lehajtás is nehézkes. Ugyanígy több megállóban problémát jelent a megközelítés, és rendkívül diszkomfortossá teszi az utazást az útburkolatok minősége.

Pontatlan vasúti forgalom, megközelíthetetlen repülőtér

Kézenfekvő a kérdés, hogy a gyorsforgalmi úttal és a Gyömrői úttal párhuzamos 100a vasútvonalat miért csak a válaszadók 28 százaléka használja, mint az a felmérésből kiderült. Legtöbben a pontatlan vonatokat és a megbízhatatlan vasúti közlekedést említették, és majdnem ugyanennyien azt, hogy a repülőtér nem közelíthető meg kötött pályán. Sokan hiányolják a szerintük nem elég sűrű menetrendet, a korszerű vasúti járműveket, valamint a módváltást megkönnyítő P+R parkolók hiányát. Viszont a vasútra lenne igény. Ezt jól mutatja, hogy Szemeretelep és Ganztelep lakói esetében eléri az 50 százalékot azok aránya, akik ilyen feltételek mellett is igénybe veszik a vasutat, pedig a vasútállomások, megállóhelyek, illetve a megközelítő útvonalak állapotát sokszor nem tartják kielégítőnek sem esztétikai, sem funkcionális, sem pedig közbiztonsági szempontból. Javasolják például egy vasúti megálló építését a Lincoln út fölött a Market Centerhez, ami népszerű lenne. Habár a projekt elsősorban a közúti fejlesztésre irányul, nagyon sokan ragadták meg az alkalmat, hogy elmondják, mennyire fontosnak tartják a repülőtér közvetlen vasúti összeköttetését a Nyugatiból, a Keletiből és Kelenföldről. Ez lenne a legjobb megoldás a gépkocsiforgalom és a környezetszennyezés csökkentésére. Fontos lenne, hogy a repülőtér közvetlenül becsatlakozzon a vasúthálózatba. A vasúti közlekedésre vonatkozó vélemények 21 százaléka ezt tartalmazza. A zajhatásokra vonatkozó válaszok alapján a legnagyobb problémát a közúti felüljárókról, a vasúti közeledésből és a légi forgalomból eredő hanghatások jelentik.

Veszélyes gyalogos átkelők

A válaszadóknak csupán hét százaléka veszi igénybe kerékpározásra ezt az útszakaszt, de több, mint harmaduk váltana gyakrabban kerékpárra megfelelő infrastruktúra esetén, ami ma nem áll rendelkezésre. Igény mutatkozik egybefüggő hálózatra, amelyet nem csak Vecsés és a belváros között használnának, hanem az itt lakók jelentős hányada venné igénybe annak rövidebb szakaszait. A gyalogosok számára a legnagyobb hátrány az úttesten való átkelés balesetveszélyessége, nehézsége vagy akár lehetetlensége, azonban a járda hiánya, megléte esetén pedig a rossz minőség az, amely kényelmetlenné teszi a használatot. Gyalogosok és autósok is megjegyzik, hogy bizonyos szakaszokon képtelenség átjutni, ha jön a vonat, ugyanis néhol húsz percig is zárva tart a sorompó. A vasútállomás például a Gyömrői útról csak egy sötét sikátoron keresztül érhető el, amelyet így a helyiek nem, vagy csak alig mernek igénybe venni. Így az Erzsébettelepi lakosok számára a 100a vasútvonal nem alternatíva a belváros felé, pedig ez lenne a legegyszerűbb számukra.

Amennyiben érdeklik az egyes kérdésekre adott válaszok megoszlása, töltse le az alábbi elemzést:

2022.04.14.

Kedves Látogató!

Tájékoztatjuk, hogy a honlap felhasználói élmény fokozásának érdekében sütiket alkalmazunk. A honlapunk használatával elfogadja az adatvédelmi szabályzatot.

Kedves Látogató!

Tájékoztatjuk, hogy a honlap felhasználói élmény fokozásának érdekében sütiket alkalmazunk. A honlapunk használatával elfogadja az adatvédelmi szabályzatot.

Skip to content