Az elővárosi kötöttpályás közlekedés átfogó megújítását, és jelentős fejlesztéseket várnak a jövőben a Budapesti Agglomerációs Vasúti Stratégiától a budapestiek és az agglomerációban élők

Lezárult a Budapest Fejlesztési Központ által indított kérdőíves felmérés, melynek kapcsán a Budapesti Agglomerációs Vasúti Stratégia (BAVS) legfontosabb céljait, illetve fejlesztéseit véleményezhették a kitöltők.  A 2021. február 4-március 31. között zajló felmérésben összesen 5469-en vettek részt.

Köszönjük mindenkinek, hogy időt szánt a Stratégia véleményezésére és javaslatok megfogalmazására!

Bár a részletes elemzés még előttünk áll, a felmérés első, összesített adatai már most is ismertek. A kitöltők majdnem pontosan fele, 2723 fő rendszeresen használja a vasutat, hévet, 36 százaléka pedig alkalmi használó. A nem rendszeres közlekedők között a legnagyobb arányban azok vannak, akik ma valamilyen más közlekedési eszközt részesítenek előnyben. Ezektől a kitöltőktől megkérdeztük, hogy amennyiben a hálózat használhatóbb lenne számukra, elképzelhetőnek tartják-e, hogy gyakrabban utazzanak kötöttpályás közlekedéssel. 56 százalékuk a biztosan igen, további 39 százalékuk a valószínűleg igen lehetőséget választotta!

A többség tehát nemcsak erősen támogatja az elővárosi vasúthálózat fejlesztését, a Stratégia megvalósítását, de sokan határozottan állítják, hogy szívesen használnák a vasutat, a héveket, olyanok is, akik ma nem teszik. A kérdőív is visszaigazolja tehát a Stratégia egyik legfontosabb állítását: ha fejlesztünk, az utazók hajlandóak váltani.

A legtöbben természetesen gyorsabban és kényelmesebben szeretnének utazni, ezt tartják a legfontosabb érvnek a Stratégiában vázolt fejlesztések szükségessége mellett. (A válaszadók 76%-ának „nagyon fontos”, további 21%-ának „inkább fontos” ez a szempont.) Ugyanakkor a válaszolókban nagy a felelősségérzet a lokális környezet és a globális klímaprobléma iránt is: a helyi légszennyezés visszafogását 65%, az autóforgalom csökkentését, és ennek révén a dugók, az elfoglalt parkolóhelyek számának mérséklését 63%, a klímaváltozás, globális felmelegedés hatásainak fékezését 59% tartotta „nagyon fontos”-nak.

Mindezen cél eléréséhez kiváló eszköz az elővárosi kötöttpályás közlekedés, nem véletlen, hogy a kitöltők 97%-a fontosnak tartja a főváros és térségének jövője szempontjából a vasút és hévek fejlesztését, és az átlagosan 80%-os utasszám-növekedés elérését azért, hogy az autós ingázás mértéke csökkenthető legyen.

A BAVS egyik legfontosabb célja az, hogy jelentősen sűrítse a közlekedő járatok számát, minden elővárosi vasútállomásról óránként legalább 4 vonat induljon Budapestre. Ezt a célkitűzést a válaszadók:

  • 62%-a azért támogatja, mert utazik,
  • 15%-a azért, mert váltani szeretne vasúti közlekedésre, jellemzően autós közlekedésről,
  • 15%-a azért, mert ez a környezetbarát közlekedést erősíti,
  • 3% nem tud ebben a kérdésben állást foglalni, közömbös vagy egyéb véleményen van.

Csak a kitöltők 5%-a válaszolt tehát úgy, hogy a jelenlegi járatsűrűséggel elégedett.  

A válaszadók szerint az eddigi beruházások mértéke nem elégséges, 94% szerint átfogó megújulásra van szükség, jelentős beruházások megvalósításával. Ezzel szemben kevesebb, mint 3% azoknak az aránya, akik a jelenlegi beruházások volumenével elégedettek, vagy egyenesen azt javasolják, hogy kevesebbet költsünk vasúti fejlesztésekre.

A Stratégia konkrét céljai közül is az elavult pályaszakaszok megújítása, az állomások felújítása, a járműállomány cseréje a legtámogatottabb, ezekkel a válaszadók több, mint 95%-a ért egyet. De 90%-os, vagy efeletti támogatottságot élvez a vasút városon belüli szerepének emelése, illetve az úgynevezett tarifaközösség kialakítása is, vagyis annak elérése, hogy legyen elég egyetlen jegy vagy bérlet az utazáshoz.

Módszertani megjegyzés a felmérés kapcsán: A felmérés nem reprezentatív. A kérdőív legtöbb kérdésére nem volt kötelező válaszolni, illetve a kérdőív más kérdéseket tett fel azoknak, akik rendszeresen utaznak a vasúton és azoknak, akik csak ritkán vagy sosem használják. A fentiekben közzétett adatok minden esetben az adott kérdésre válaszolók véleményét tükrözik.  

2021.05.03.

Kedves Látogató!

Tájékoztatjuk, hogy a honlap felhasználói élmény fokozásának érdekében sütiket alkalmazunk. A honlapunk használatával elfogadja az adatvédelmi szabályzatot.

Kedves Látogató!

Tájékoztatjuk, hogy a honlap felhasználói élmény fokozásának érdekében sütiket alkalmazunk. A honlapunk használatával elfogadja az adatvédelmi szabályzatot.

Skip to content