A Rákosmentén élők és az utazók véleménye a kerületet érintő vasútfejlesztésről

A Budapesti Agglomerációs Vasúti Stratégia alapelvei szerint újul meg többek között két kelet-pesti vasútvonal, az újszászi—szolnoki (120a) és a hatvani (80a) is. A BFK-nak kiemelten fontos, hogy a fejlesztéseinket a lakosság bevonásával tervezzük, mert az utazók és az érintett területen élők véleménye, észrevétele és javaslata elengedhetetlen ahhoz, hogy hosszú távon sikeres és szerethető legyen a végeredmény. Az említett vasútvonalak fejlesztése nagy területet érint a fővároson belül és annak határán kívül is, ezért az érdekeltek szempontjait és véleményét három külön kérdőívben gyűjtöttük be 2021. augusztus 9. és szeptember 7. között. A XVII. kerületi lakosoknak szóló kérdőívben a kitöltők véleményt formálhattak:

  • Akadémiaújtelep épülő megállóhelyről;
  • Madárdomb tervezett megállóhelyről;
  • Rákoshegy meglévő vasútállomásról;
  • Strázsahegy vizsgált új megállóhelyről;
  • Rákoskert meglévő vasútállomásról.

A kérdőívet összesen 1143-an töltötték ki.


A lakossági igényfelmérés legfontosabb eredményei:

  • A válaszadók 44%-a hetente többször használja a 80a vagy a 120a vasútvonalakat. A vasutat használók 82%-a számára a Keleti pályaudvar az úticél.
  • Azon kitöltők közül, akik jelenleg nem, vagy csak ritkán használják az említett vasútvonalakat, 70% válaszolta, hogy valószínűnek tartja, hogy a fejlesztést követően használni fogja a vasutat Budapesten belüli közlekedésre.
  • A kitöltők 41%-a legalább heti egyszer használná a jövőben a kivitelezés alatt álló Akadémiaújtelep megállóhelyet.
  • A kitöltők 50%-a legalább heti egyszer használná a tervezett Madárdomb megállóhelyet, aminek a megvalósulásával a vasúti síneken való biztonságos és akadálymentes gyalogos-kerékpáros átjutási lehetőség is létrejön. A válaszadók 86%-a szerint szükség van gyalogos-kerékpáros különszintű átjáróra Madárdomb és a Helikopter lakópark között.
  • A tervezett Strázsahegy megállóval kapcsolatban a kitöltők véleménye korántsem egyöntetű: a válaszadók 40%-a legalább heti egyszer használná a jövőben az új megállót, 31%-a pedig nem használná egyáltalán. (A megállóhely kialakítását a BFK jelenleg vizsgálja. A végleges döntés során nem csak a mai igények, hanem a terület jövőbeni fejlődése, funkciója, az ezek által meghatározott jövőbeni mobilitási igények is szerepet fognak játszani.)
  • Rákoskert és Rákoshegy állomások jelenlegi állapotával a kitöltők közepesen elégedettek, és a mindkét állomáshoz érkezett hozzászólásokból kiderült, fontosnak tartják, hogy a helyi buszok és a vasút menetrendje összehangoltan működjön.


A kérdőív részletes elemzését PDF formátumban tudja letölteni:

A beérkezett válaszokat értékeltük, elemeztük, és a tervezőnek eljuttattuk azokat. A kitöltők javaslataira, véleményeire és hozzászólásaira külön figyelmet fordítottunk az elemzés során, és ezeket lehetőség szerint figyelembe vesszük a tervezési folyamatokban. Arról, hogy a kérdőív eredményei hogyan épülnek be az egyes tervfázisokba, folyamatosan tájékoztatni fogjuk a közvéleményt.

Köszönjük mindenkinek, aki időt szánt a kérdőívre!

2021.11.08.

Kedves Látogató!

Tájékoztatjuk, hogy a honlap felhasználói élmény fokozásának érdekében sütiket alkalmazunk. A honlapunk használatával elfogadja az adatvédelmi szabályzatot.

Kedves Látogató!

Tájékoztatjuk, hogy a honlap felhasználói élmény fokozásának érdekében sütiket alkalmazunk. A honlapunk használatával elfogadja az adatvédelmi szabályzatot.

Skip to content