A lakosok és az utazók igényeit figyelembe véve fejlesztjük a szentendrei és pomázi hévállomásokat

A Budapesti Agglomerációs Vasúti Stratégiában lefektetett alapelvek mentén, az egységes és magas színvonalú városi-elővárosi kötöttpályás közlekedés megteremtése érdekében nemcsak a hévvonal, hanem az állomások és megállóhelyek is megújulnak.

Számos helyen egységes megjelenésű, esztétikus, és a mainál lényegesen jobb funkcionalitást biztosító típusmegállókat alakítunk ki, azonban a jelentősebb csomópontokon egyedi állomásokat tervezünk. Ilyen a szentendrei és a pomázi hévállomás is. 

A BFK 2021 tavaszán a szentendrei és a pomázi állomások felújításával kapcsolatban kérte ki az utazók és a környéken élők véleményét. A kérdőíveket a szentendrehev.hu, illetve a pomazhev.hu oldalon lehetett kitölteni 2021. március 17. és 2021. április 5. között.

A válaszok összesítése megtörtént, és ezek alapján elmondható, hogy a két település utazóinak elvárásai hasonlóak. A pomázi állomás esetében 1287, a szentendreinél pedig 1298 válaszadó alkotott véleményt.

A válaszokból egyértelműen kiderül, hogy az utazók többsége gyalogosan jut el a hévállomásra. A pomáziak, illetve a környéken élők 68 százaléka közelíti meg gyalogosan az állomást, Szentendrén 59% ugyanez az arány. Szentendrénél az utazók 36 százaléka veszi igénybe az autóbuszos közösségi közlekedést, Szentendrénél ez az arány 19%. A személygépkocsit használók aránya hasonló, Pomázon 45, Szentendrénél 39 százalék.

Mindkét településen az utasok 16 százaléka használ kerékpárt, elektromos kerékpárt. Utóbbinál ez azért is lényeges, mert kíváncsiak voltunk arra is, hogy ha javulnának a kerékpártárolás körülményei, hányan váltanának kerékpárra.  Erre a kérdésre a pomáziak 58 százaléka válaszolt egyértelmű igennel, míg a szentendreieknél 55 százalékos volt ez az arány, van tehát igény a kerékpáros infrastruktúra fejlesztésére mindkét településen. 

A vasútállomások esztétikai körülményeinek és az elérhetőségének javításán túl kiemelt feladat őrzött P+R parkolók létesítése a személygépkocsival közlekedők számára. Az utazók véleményt alkothattak arról is, hogy a tervezett parkolókat igénybe vennék-e akkor is, ha fizetni kellene értük. Itt is közel azonosak a két településen élők elvárásai, ugyanis a pomázi hévállomásra személygépkocsival közlekedők 61 százaléka csak az ingyenes P+R parkolást tartaná elfogadhatónak, míg a szentendreiek 59 százaléka részesítené előnyben a díjmentes igénybevételt. A díjszabástól tenné függővé a válaszadók 34, illetve 35 százaléka a fizetős P+R parkolók igénybevételét, és a válaszadók két százaléka jelentette azt ki, hogy se fizetős, se ingyenes parkolóra nem tartanak igényt.

Egyértelműen kitűnt a válaszokból, hogy az utasok igényei egybeesnek a Budapest Fejlesztési Központ törekvéseivel. A BFK ugyanis a hévek átépítésekor modern, utasbarát, korszerű, és fedett peronokkal ellátott állomásokat hozna létre, ami világos utazói elvárás is. Ezt támasztja alá, hogy hulladéktárolók kihelyezését együttesen az utasok 86 százaléka tartja fontosnak, és 80 százalékuk várja el a jegyváltás körülményeinek a javítását. Fedett peront 71, illetve 76 százalék tart szükségesnek, fedett várót viszont csak a válaszadók 55, illetve 60 százaléka. A szentendreiek valamivel nagyobb mértékben igénylik a korszerű utastájékoztató táblák kihelyezését: itt a válaszadók 72 százaléka támasztotta ezt alá, a pomáziak esetében ez az arány 61 százalék volt.

Mosdót az utasok háromnegyede tartana szükségesnek a vasútállomásokon. Az állomásoknál továbbra is az utazás, átszállás, várakozás élményének javítása a legfontosabb elvárás, de megjelennek igények bizonyos szolgáltatások iránt is. Pékség kialakítását például Pomázon a válaszadók 30, Szentendrén 45 százaléka tartaná előnyösnek, újságárust 12, illetve 16 százalékuk szeretne. Bankautomatára az utasok közel fele tartana igényt.

Amennyiben érdeklik az egyes kérdésekre adott válaszok megoszlása, töltse le az alábbi elemzést:

2021.05.03.

Kedves Látogató!

Tájékoztatjuk, hogy a honlap felhasználói élmény fokozásának érdekében sütiket alkalmazunk. A honlapunk használatával elfogadja az adatvédelmi szabályzatot.

Kedves Látogató!

Tájékoztatjuk, hogy a honlap felhasználói élmény fokozásának érdekében sütiket alkalmazunk. A honlapunk használatával elfogadja az adatvédelmi szabályzatot.

Skip to content