Új vasúti megállók épülnek sűrűn lakott körzetekben

Az agglomerációs forgalom lebonyolítása mellett a külső kerületek és a belváros között is közvetlen kapcsolatot teremtenek a Külső Körvasúton létesülő új vasúti megállók. A sűrűn lakott körzetekben élők is igénybe vehetik az új megállók révén a vasutat. Albertfalván is jobb lesz a vonatközlekedés, és a Külső Körvasút is új lehetőségeket hoz majd a térségnek.

Elfogadta a Kormány a Budapest Fejlesztési Központ (BFK) projektjavaslatát, és az 1705/2021. (X.6.) számú határozatában nettó 980 millió forint európai uniós támogatásban részesítette a hiányzó budapesti vasúti megállók előkészítésére indult projektünket. A Külső Körvasút új megállóinak meghatározó lesz a szerepük abban, hogy az agglomerációs forgalom lebonyolítása mellett közvetlen kapcsolatot teremtsenek a külső kerületek és a belváros között. Emellett arra is lehetőség adódik, hogy a belváros érintése nélkül lehet közösségi járművel közlekedni a külső kerületek között gyorsan, kényelmesen, és átszállás nélkül.

Az új körvasúti megállók tervezését Szatmáry Kristóffal a térség országgyűlési képviselőjével és Kovács Péter polgármesterrel közösen jelentettük be idén tavasszal, azóta a BFK lefolytatta a közbeszerzést és benyújtotta az uniós pályázatot, most pedig megindulhat a konkrét tervezési munka is. A fejlesztés részleteiről a XIV. és XV. kerületi önkormányzattal is egyeztetünk, Cserdiné Németh Angéla polgármester asszonnyal a májusi bejelentés után is egyeztettünk a tervezett műszaki tartalomról.

A BFK által megkezdett projekt tartalma a Külső Körvasúton a következő:

  • Új vasúti megállóhely tervezése az Egyenes utcai lakótelepnél a Kerepesi útnál, ahol a jövőben közvetlen átszállási lehetőség nyílik majd a vonatokról a H8-as gödöllői és H9-es csömöri hévre, amely a tervek szerint az Örs vezér térnél össze lesz kötve az M2 metróval – így egy fontos átszállócsomópont jöhet itt létre a jövőben, de addig is, a környék, így az Egyenes utcai lakótelep lakói gyors vasúti kapcsolatot kapnak az S76-os vonatokkal Újpalota, Angyalföld, Újpest és Óbuda, illetve a másik irányban első körben Kőbánya, később Ferencváros és Dél-Buda felé.
  • Új peron létesítésével Rákosszentmihály vasútállomás megnyitható az utasforgalom részére. Az új peron a Fogarasi úti felüljáró vonalába tervezendő, gyalogos aluljáró által megközelíthető, és kapcsolatot teremt a XIV. és XVI. kerületek között.
  • Újpalota megállónál a korábban megépült peronok meghosszabbításának, valamint a peronok közötti szintbeli kapcsolat biztonságos kialakításának tervezése a feladat, ezáltal akár csatolt FLIRT vagy KISS szerelvény is megállhat itt. A peronok jelenlegi hossza 80 méter, ezeket 160 méter hosszúra szükséges megépíteni. A vasúti megállóhely a 7-es, 7E, 8E, 108E, 133E, illetve a 277-es autóbuszokra ad átszállási lehetőséget és közvetlenül elérhető az újpalotai lakótelep jelentős részéről gyalogosan vagy kerékpárral is.
  • Új vasúti megállóhely létesül az Erzsébet királyné útja-Kolozsvár utca vonalában, ahol át lehet majd szállni az 5, 124, 125-ös buszokra és a 62, 69-es villamosokra, munkanéven Pestújhely a megálló neve. A megállóhelyek mindegyikén B+R kerékpártárolók épülnek.

 

Az uniós pályázat Szatmáry Kristóf és Kovács Péter közös javaslatára kiegészült egy újabb elemmel is, melynek tervezését a BFK azonnal megkezdi: egy új, különszintű közúti átjáró létesítésével a külső körvasúton, a XIV. kerületi Füredi utca és a XVI. kerületi Rákosi út vonalában. A kerületek számára sok éve fontos átkelőnek a tervezése is megindulhat most a BFK beruházásában a Kormány döntése nyomán. Az új különszintű közúti-vasúti műtárgy tervezésére rövidesen új tervezési tendert írunk majd ki.

A BFK az idén májusban indított közbeszerzési pályázat eredményeképpen a vasúti megállók tervezésére HYDRO-ÉP Kft.-vel kötött szerződést. A HYDRO-ÉP elsődleges feladata az új peronok tervezése, ezek akadálymentes megközelítésének biztosítása, továbbá kiterjed a tervezés az állomások előtereinek a rendezése, illetve új kiegészítők, bútorok (például padok, információs táblák, esőbeállók) tervezésére.

Idén februárban hoztuk nyilvánosságra a Budapesti Agglomerációs Vasúti Stratégiát (BAVS), a fővárosi elővárosi vasúthálózat fejlesztésének átfogó programját. Ez az egyes vonalak fejlesztésén, a város belső kerületeiben szükséges, az átjárhatóságot megteremtő összekötő elemeken (alagút a Duna alatt, Déli Körvasút) kívül tartalmazza a hiányzó megállók megépítését is Budapesten belül, hiszen ma még sokszor nem lehet átszállni vonatról metróra vagy villamosra, és hiába járnak vonatok sűrű lakókörzetek mellett, megálló híján az ott élők nem vehetik igénybe a vasutat. A Külső Körvasúton másfél éve még csak teherszállító vonatok közlekedtek, tavaly októberben viszont – hosszú szünet után – a MÁV-Start elindította a személyszállító szolgáltatást az S76-os járattal. Ez azonban csak első lépésnek tekinthető, Rákostól feltétlenül tovább kellene járatni a szerelvényeket Pécel felé mihamarabb, ezügyben kitartó egyeztetésekben vagyunk minden illetékes szervezettel. Jelenleg fél óránként közlekednek az S76-os vonatok Rákos és Piliscsaba között, Újpest és Angyalföld érintésével, újpalotai megállással. A közép- és hosszú távú cél ugyanakkor az, hogy egy irányba negyedóránként közlekedjenek a szerelvények, és ha az utasforgalom ezt igényli, akkor ennél is sűrűbben. Kőbánya irányából a vonatok egyik fele a Nyugati pályaudvarra, a másik fele pedig Piliscsaba felé közlekedne. Ehhez viszont át kell építeni a Nyugati pályaudvart, hiszen csak így lehet kapacitást emelni, a Nyugati ugyanis csúcsidőben nem tud több elővárosi vonatot fogadni, illetve indítani. A másik irányba pedig Pécelig, illetve a Déli Körvasút megépülésével Kelenföld felé és onnan a dunántúli településekre is közlekedhetnének a korszerű elővárosi motorvonatok a Külső Körvasútról. A Déli Körvasút elkészültével 2027-től Érd, Biatorbágy, Törökbálint vagy akár Tatabánya felől a járatok némelyike a Külső körvasúton haladhat át, ezzel együtt olyan vasúti szolgáltatás jön létre Budapesten, mely kör irányban a dél-nyugati agglomeráció felől Kelenföld, Nádorkert, Közvágóhíd, Népliget, Élessarok, Egyenes utcai lakótelep, Rákosszentmihály, Újpalota, Pestújhely, Angyalföld, Újpest, Óbuda és a pilisi agglomeráció között teremt kapcsolatot.

A Külső Körvasút mellett Albertfalván is épül egy új megálló. Albertfalva már most is létező vasúti megállóhely, de az itt egymás mellett haladó székesfehérvári (30a) és pusztaszabolcsi (40a) vonalak közül csak az előbbiek vágányai mellett épültek peronok, viszont az utóbbiaknál lenne igazán szükség rájuk. Ez az állapot a 19. század öröksége, a mai 30-as, dél-balatoni vonal ősét a Déli Vasút építette meg, és amikor később a MÁV létrehozta a pécsi (mai 40-es) vonalat ezen a szakaszon vele párhuzamosan, nem akartak állomáshasználati díjat fizetni a konkurens társaságnak, így nem kötöttek be Albertfalvába. A Déli Vasút a múlté, eltelt száz év, máig fennáll azonban ez a helyzet. A probléma rendezése viszont új aktualitást nyert: a BAVS az elővárosi vonatok számának emeléséhez a két, Érd városától párhuzamos vonalon olyan összehangolt közlekedési rendet vázol föl, amely lényegében a vonatok sebesség szerinti szétosztásán alapul, vagyis a belső szakaszon nem aszerint mennének a járatok az egyik vagy másik pályán, hogy eredetileg Székesfehérvár vagy Pusztaszabolcs irányából érkeztek, hanem aszerint, hogy elővárosi személy vagy gyors (zónázó, IC) vonatokról van szó. Ennek feltétele, hogy Érd térségében át lehessen járni egyik vonalról a másikra, az ehhez szükséges vágánykapcsolat megépült a 40a vonal most záruló fejlesztése keretében. A rendszer működéséhez viszont az kell, hogy a megállók legalább zömmel az elővárosi személyvonatok által használt 40a vasútvonalon legyenek Érd és Kelenföld között (eleve itt volt több). Ehhez tehát Albertfalván új megálló kell, hisz az elővárosi személyvonatok csak így, a 40a vonalon tudnak majd itt megállni. Az új megálló tervezését Németh Zsolt országgyűlési képviselő is támogatásáról biztosította. A Budapest Fejlesztési Központ a MÁV-val együttműködésben kezdi meg az új megálló tervezését ezen a helyszínen. A megálló akadálymentes lesz, lift és új peron is készül, és a vasút mindkét oldalára kerülnek kerékpártárolók, a kelenvölgyi oldalon P+R parkoló is létesül. A fejlesztés célja az is, hogy a Fehérvári úti villamosokhoz egyszerűen lehessen innen eljutni, mert ez az átszállás kulcsfontosságú a Budai Fonódó villamos és az elővárosi vonatok között. A megálló még jobban felértékelődik a Déli Körvasút elkészülte után, amikor a közeli lakótelepekről innen vonattal nem csak a Déli pályaudvar felé lehet sűrűn eljutni majd, de a Déli Körvasúton át Pestre is, a távlatban tervezett vasúti alagút utáni forgalmi rendről nem is beszélve, amikor innen átszállás nélkül a Nyugati pályaudvar is elérhető lesz. A megállóhelyek mindegyike B+R kerékpártárolóval tervezendő, azonban Albertfalva esetében a Kővirág sor felőli oldalon P+R és K+R parkoló tervezése is feladat. Ugyanakkor látjuk és halljuk a helyiek aggodalmait és mindenkit biztosíthatunk arról: csak Újbudával egyeztetve és a környék zöldfelületét megkímélve gondolkodunk ebben, nem szeretnénk ide óriási parkolási kapacitást létrehozni és végképp nem a vasút mentén létrejött csendes, zöld zónát veszélyeztetni. A megállót szintén a HYDRO-ÉP Kft. tervezi.

További információért látogasson el a projekt weboldalára: Új vasúti megállók Budapesten

Kedves Látogató!

Tájékoztatjuk, hogy a honlap felhasználói élmény fokozásának érdekében sütiket alkalmazunk. A honlapunk használatával elfogadja az adatvédelmi szabályzatot.

Kedves Látogató!

Tájékoztatjuk, hogy a honlap felhasználói élmény fokozásának érdekében sütiket alkalmazunk. A honlapunk használatával elfogadja az adatvédelmi szabályzatot.

Skip to content