Tizenketten pályáznak a szigetszentmiklósi József Attila-telep hévmegálló környezetének megtervezésére

Az utasokat jobban szolgáló, kedvezőbb elhelyezésű megálló készül a H6-os héven Szigetszentmiklós legfontosabb megállójában. A Bucka városrészt kiszolgáló szűk közúti aluljárót kibővítjük, kedvezőbb megközelítési és parkolási lehetőséghez jutnak azok is, akik kerékpárról vagy autóról szállnak át a hévre.

Szigetszentmiklós a ráckevei hév által érintett legnagyobb település, jóval többen élnek itt (40 ezer fölött van a lakosságszám), mint a megyeszékhely Salgótarjánban vagy Szekszárdon. A város fő hévmegállója lakótelepek szomszédságában a József Attila-telep. Ez volt az egyik ok, amiért a H6-os vonal fejlesztésén belül az itteni megálló környezetének megtervezésére külön építészeti tervpályázatot írtunk ki. A másik, hogy a sűrűn beépített területen nem egyszerű a P+R parkolók elhelyezése, márpedig itt szükség van rájuk, tehát a parkolóházra is vártuk az ötleteket az indulóktól. A május 10-i beadási határidőre 12 munka jött. Az értékelés megkezdődött, nyertest június harmadikán hirdetünk.

A tervezési program egy kapuként szolgáló minőségi, zöld városi előtér, továbbá az ingázási igényeket kiszolgáló P+R parkolóház megépítését vázolja.

A H6-os hév, így a pálya és az állomások felújítását a Főmterv Zrt. és a Kontúr Csoport Kft. alkotta konzorcium tervezi, így József Attila-telep megállónál ehhez kell illeszkednie az új előtérnek és a parkolóháznak.

A megállóhely ma is Szigetszentmiklós legfontosabb, napi 4300 utas átszállását biztosító közlekedési csomópontja. A beruházásnak köszönhetően az előrejelzés szerint napi 7500 főre növekedhet az utasszám.

A hévmegállóról:

  • A mostani megállót keleti irányban kétszáz méterrel arrébb toljuk a Csépi úthoz, ahol a Bucka városrészbe vezető szűk aluljárót átépítjük, kibővítjük.
  • Elhelyezkedése kedvezőbb lesz, nem közvetlenül a lakóépületek mellett állnak meg a szerelvények, ugyanakkor a lakótelep tengelyébe kerül, így mind északról, a Gyári útról, mind a Csépi úton bekötött déli városrész felől javul a megközelíthetősége.
  • Mindkét irányból jól elérhetőek lesznek a peronok.

A parkolóházról:

  • A Gyári út felől is jól megközelíthető, új parkolóházban három szint áll majd az átszállók rendelkezésére.
  • Legalább 180 gépjármű befogadására alkalmas épületet kell megtervezni.
  • Négy parkolóhely lesz a mozgáskorlátozottaknak.
  • Négy hely elektromos gépjárművek töltésére.
  • Az épület száz kerékpár befogadására is alkalmas lesz.
  • Három kiskereskedelmi üzlet létesül.
  • Akadálymentes mosdó is épül.

A parkolóházzal mind látványában mind funkcióiban összhangban álló előtér szerepe a megérkezés, kellemes átmeneti tartózkodás, illetve áthaladás biztosítása. A tervező feladata az építmény földszinti részén a kiskereskedelmi és a forgalomhoz kapcsolódó vendéglátó egységek elhelyezésének vizsgálata, ezek akár szerves részt alkothatnak az előtérrel. Az itt újjászülető terület identitása és helyi kötődése tükröződhet az utcabútorokban, az anyaghasználatban és a zöldfelületi elemekben. A koncepciótervnek ötleteket kell adnia a hév- és buszforgalomhoz kapcsolódó jegyautomaták, valamint a hirdetmények, reklámfelületek, tájékoztató táblák megfelelő és a tér arculatába illeszkedő, esztétikus elhelyezésére az áthaladó gyalogosok számára.

A parkolóháztól keletre eső, városképileg rendezetlen területre beépítési javaslatot vártunk, amely épít az újonnan kialakuló kötöttpályás közlekedési csomópont közelségére, funkcióival és beépítési karakterével erősíti a terület városközponti szerepét, javítja a településképet, azonban ennek megvalósítása nem része a hévfejlesztésnek.

A hév átépítésével emelkedik a sebesség, innentől 100 kilométer/órával is közlekedhetnek a szerelvények Szigetszentmiklós gyártelep megállóig.

Szükség van a mostaninál hatékonyabb közlekedési és átszállási kapcsolatokra is, célunk egy komplex, 21. századi közlekedési csomópont kialakítása, ahol a különböző közlekedési eszközzel érkezők kényelmesen és gyorsan átszállhatnak a H6-os hévre.

A teljes, H6-os hévvonal felújítása kiterjed:

  • a pálya rekonstrukciójára
  • a sebességkorlátozások megszüntetésére,
  • a sebesség emelésére,
  • a megállóhelyek átépítésére és akadálymentesítésére,
  • az utastájékoztatás megújítására,
  • P+R parkolók és B+R kerékpártárolók létesítésére.

A H6-os hév a többihez hasonlóan jelenleg nagyon korszerűtlen, lassú, nem elég sűrűn jár, elavultak a szerelvények, amelyeken még ilyen feltételek mellett is naponta 27 ezren utaznak.

A Budapesti Agglomerációs Vasúti Stratégia modellezése szerint a felújítást követően – illetve abból adódóan, hogy a ráckevei hév egy új alagút révén a Kálvin térig közlekedhet – 218 százalékkal növekedne az utasszám, tehát a jelenleginek háromszorosa lenne a forgalom.

További információért látogasson el a projekt weboldalára: H6-os ráckevei hév

Kedves Látogató!

Tájékoztatjuk, hogy a honlap felhasználói élmény fokozásának érdekében sütiket alkalmazunk. A honlapunk használatával elfogadja az adatvédelmi szabályzatot.

Kedves Látogató!

Tájékoztatjuk, hogy a honlap felhasználói élmény fokozásának érdekében sütiket alkalmazunk. A honlapunk használatával elfogadja az adatvédelmi szabályzatot.

Skip to content