Online fórumot tartottunk a szentendrei hév agglomerációs szakaszának felújításáról

Megújul a H5-ös hév agglomerációs szakasza Budakalász és Szentendre között, ezáltal az utasok modern állomásokat vehetnek igénybe, a korszerűsödő pályán gyors és kényelmes új hév szerelvények közlekedhetnek. A Budapest Fejlesztési Központ (BFK) terveit a lakosság is megismerhette.

Online fórumon ismertettük tegnap a H5-ös szentendrei hév agglomerációs szakaszának, vagyis a Budakalász-Szentendre közötti vonal fejlesztési terveit. Az eseményen résztvevők elmondhatták a véleményüket és kérdéseket tehettek fel a beruházással kapcsolatban. A BFK részéről Vitézy Dávid vezérigazgató ismertette a beruházás részleteit, és előadást tartott Fialovszky Tamás az Építész Stúdió vezető tervezője. A kérdésekre Vitézy Dávid és Fialovszky Tamás mellett Kangyerka Ádám a BFK hévfejlesztési projektigazgatója válaszolt. A jelenlévők, illetve a felszólalók között volt Leidinger István Pomáz polgármestere, Szczuka Attila a város főépítésze, és Fórián-Szabó Gergely Budakalász alpolgármestere.

Közös célunk, hogy fejlesszük, javítsuk, kényelmesebbé tegyük a H5-ös hévet. Mindennel, amit ma csinálunk, évtizedekre lerakjuk az alapokat, ezért olyan rendszert szeretnénk kialakítani, ami kompatibilis a távlati vízióval is. A H5-ös Szentendrei hév fejlesztésének első ütemében az agglomerációs szakaszon komplex pályarekonstrukció történik, ebből adódóan lehetőség nyílik a szerelvények sebességének növelésére is. Budakalász, Pomáz, valamint Szentendre esetében egyedi megjelenésű, akadálymentesített állomásokat tervez a Budapest Fejlesztési Központ, az állomások és környezetük teljes egészében megújul, a további megállóhelyeken, úgy, mint Lenfonó, Szentistvántelep, Pannóniatelep pedig egységes arculatú típusmegállók kialakítása tervezett. A teljes vonalra akadálymentesített peronok épülnek, megújul az utastájékoztatás, mindazonáltal szeretnénk támogatni a kombinált utazásokat, ezért nagyszámú B+R kerékpártároló és P+R autóparkoló kiépítését tervezzük valamennyi állomáson. A második ütemben a tervek szerint egy új belvárosi alagút épül Kaszásdűlő és a Kálvin tér között, így összekapcsoljuk a H5-öst a szinten meghosszabbított csepeli és a ráckevei hévekkel. Ezzel a beruházással létrejön az ötös metró, illetve egy új észak-déli gyorsvasúti tengely. Ennek belső, felszín alatti része metrószerűen üzemel majd, a külvárosok és az agglomeráció felé pedig elágazó, sok közvetlen kapcsolatot megteremtő hálózatként funkcionál.

Vitézy Dávid előadásában erről a két ütemről adott részletes tájékoztatást, egyben igyekezett a hévek fejlesztését összhangba hozni a Budapesti Agglomerációs Vasúti Stratégiával (BAVS). Ez azért is fontos, mert a BAVS alapeleme a 11 agglomerációs vasútvonal megújítása mellett a négy hév vonal rendbetétele is: a fővárosi vasútvonalak összes napi utasforgalma 529 ezer, ebből a héveké 245 ezer, ezen belül a szentendrei hévet 116 ezren veszik igénybe, vagyis ez jelenleg is a legforgalmasabb hév vonal. Amennyiben megépül az ötös metró, a modellezésünk szerint naponta 326 ezren szállnak fel az itt közlekedő járatokra, ezen belül az új Duna alatti alagút 112 ezres forgalmat bonyolíthat le, ami összemérhető a mai M3-as és M4-es metrók forgalmával.

Videó lejátszása

A szentendrei hév 1888 óta az észak-budai térség legfontosabb kapcsolata a belvárossal. Ugyanakkor a jelenleg közlekedő szerelvények elavultak, korszerűtlenek, az állomások nem akadálymentesek, a pályák állapota miatt sok a sebességkorlátozás. Ebből adódóan jelentős változásra van szükség, a hálózat megújítása nagyon időszerű. Az agglomerációs szakasz felújítása, vagyis az első ütem 2026-ig befejeződhet. A tervezői szerződést már 2020 júniusában megkötöttük, azóta zajlik a Budakalász-Szentendre közötti szakasz tervezése. Ezen a szakaszon egységes arculatú állomások létesülnek, akadálymentes, magas és fedett peronokkal, valós idejű utastájékoztatással, és az állomásokon új P+R és B+R parkolók létesülnek. Korszerű lesz a biztosítóberendezés és a pálya megújítása révén nyolcvanra, bizonyos szakaszokon 100 km/h-ra emelkedik a sebesség. Pomázon és Szentendrén az átszállások megkönnyítése érdekében intermodális csomópontot hozunk létre, Pomázon külön szintű közúti-vasúti kereszteződés épül. Valamelyest megújul a Batthyány-tér és Békásmegyer közötti budapesti szakasz is, ahol egyébként a vasúti pálya 2005 és 2007 között több lépcsőben átépült. A budapesti szakaszon a projekt a megállóhelyek átépítését tartalmazza: itt is 120 méter hosszú és 55 centiméter magas akadálymentes peronok épülnek, modern utastájékoztató rendszerrel és egységes arculatú berendezésekkel. A jobb megközelítés érdekében B+R férőhelyek is épülnek. A budapesti szakaszról 2021. november 17-én tartottunk fórumot, ez visszanézhető itt.

Sűrűbb lesz a vonatközlekedés a H5 hév teljes szakaszán a felújítást követően. Jelenleg Szentendre és a Batthyány tér között óránként nyolc, Békásmegyer és a budapesti végállomás között 12 vonat közlekedik egy irányban. A beruházást követően Szentendréről tíz vonat indulhat óránként a Batthyány tér felé, Békásmegyerről 14, és Kaszásdűlőnél a MÁV esztergomi vonala is rácsatlakozhat a hévre, így további két járattal növekedhet a forgalom: vagyis Kaszásdűlő és a Batthyány tér között 12 helyett 16 vonatot vehetnek igénybe az utasok. Így arra számítunk, hogy az agglomerációs szakaszon 22-29 százalékkal emelkedhet az utasforgalom a jelenlegihez képest. Gyorsított járatok is lesznek, amelyek Békásmegyer és Szentendre között csak két helyen, Budakalász, Lennfonó állomáson és Pomázon állnak meg. A Szentendréről induló tíz járat közül hat lesz személyvonat és négy gyorsított járat. Ennek megfelelően változnak az eljutási idők, ami annyit jelent, hogy Szentendréről a jelenlegi 39 helyett 32-35 perc alatt lehet eljutni a Batthyány térre. Ebben jelentős szerepük lesz az új, légkondicionált és egyterű hév szerelvényeknek. Ilyen járművek beszerzésére hirdet közbeszerzési tendert a MÁV-HÉV Zrt.

Az ötös metróval nemcsak a héveket kötjük össze, létrehozunk egy új észak-déli vasúti tengelyt, egyúttal új átszállási kapcsolatrendszert is Budapesten belül. Az új belvárosi alagúton hévek és nagyvasúti szerelvények egyaránt közlekedhetnek, így hévvel közvetlenül Szentendréről Cselepre és Ráckevére lehet eljutni a Nyugati pályaudvarnál és a Kálvin térnél létesülő új megállón keresztül, elővárosi vonattal pedig Piliscsabáról Kunszentmiklós-Tassra. Ugyanakkor Kaszásdűlő és Pesterzsébet között bárhol, bármely szerelvényre át lehet majd szállni, csakúgy, mint a budapesti keresztező metrókra, villamosokra és autóbuszokra. Mindez azt is jelenti, hogy hévvel Szentendréről a Kálvin térre átszállás nélkül a jelenlegi 57 helyett 35 perc alatt el lehet jutni, Békásmegyerről pedig negyvenről 22 percre csökken a menetidő. Az ötös metró építése több szakaszban valósul meg a tervek szerint:

I. ütemben:

  • H5 szentendrei hév részleges, agglomerációban teljes körű rekonstrukciója 2026-ig
  • H6 ráckevei hév teljes rekonstrukciója és Kálvin téri hosszabbítása 2030-ig
  • H7 csepeli hév teljes rekonstrukciója, Kálvin téri és Erdősor utcai hosszabbítása 2030-ig

II. ütemben:

  • Csillaghegyi alagút
  • Kaszásdűlő-Kálvin tér közötti alagút.

Ez utóbbi biztos, hogy nem ebben az évtizedben valósul meg, de a tervezését és előkészítését már most elkezdtük.

Az online fórumon valamennyi megállóhely átépítéséről tájékoztatást kaptak a jelenlévők, leginkább arról, hogy milyen változásokkal találkozhat az utazóközönség a felújítás után. Ezt látványterveken is bemutattuk. Az állomások nagyon modernek lesznek, fedett perontetőkkel, és mindenhol szeretnénk a megállók környezetét is megújítani, zöldfelületeket kialakítani. Pomázon és Szentendrén egyesített utasforgalmi tér épül, ahol közös és fedett térben lehet átszállni az autóbuszokról a hévre, vagy hévről autóbuszra. Mindkét állomáson többszintes parkolóház épül, kiskereskedelmi létesítményeket is igénybe vehetnek az utasok, Szentendrén a B+R mellett a rövid tartózkodásra alkalmas K+R parkoló, és külön taxiállomás is lesz.

A legtöbb kérdés a parkolási lehetőségekről, a gyalogos átjárásról és a menetrendről érkezett. Ezeket a tervezéskor igyekszünk figyelembe venni, már csak azért is, mert ez még nem zárult le, és a települések vezetőivel, a lakosság képviselőivel és a tervezőkkel is még sok egyeztetést tartunk. Lakossági igényként fogalmazódott meg, hogy épüljön egy új megálló Pomázon, de ennek létesítését a forgalmi igények nem indokolják. A gyorsított járatokkal kapcsolatban is jelentős volt az érdeklődés. A vezérigazgató tájékoztatása szerint a menetrendet úgy alakítjuk ki, hogy a Szentendréről induló gyorsjárat Békásmegyer állomáson éri utol a személyvonatot, vagyis nem lesz előzés. Erre a forgalomra alkalmas lesz az új biztosítóberendezés. A fővárosi szakaszon, leginkább a sűrűbb közlekedés miatt viszont már nem tud bizonyos állomások kihagyásával gyorsjáratként közlekedni a hév.

Továbbra is számítunk a lakosság és az utazók együttműködésére, véleményeiket és kérdéseiket a kozosen@bfk.huoldalra tudják eljuttatni.

Ezúttal is köszönjük minden kedves érdeklődőnek a figyelmet és az aktív részvételt!

További információért látogasson el a projekt weboldalára: H5-ös szentendrei hév

Kedves Látogató!

Tájékoztatjuk, hogy a honlap felhasználói élmény fokozásának érdekében sütiket alkalmazunk. A honlapunk használatával elfogadja az adatvédelmi szabályzatot.

Kedves Látogató!

Tájékoztatjuk, hogy a honlap felhasználói élmény fokozásának érdekében sütiket alkalmazunk. A honlapunk használatával elfogadja az adatvédelmi szabályzatot.

Skip to content