Online fórum a Budai Fonódó meghosszabbításáról

Több mint százan voltak kíváncsiak arra, hogy hogyan folytatódik az utóbbi évtizedek legsikeresebb budapesti villamosfejlesztése, a Budai Fonódó hálózat. A fórumon összesen több tucat kérdés is elhangzott és választ kapott.

A Budai Fonódó villamos 2,8 kilométer hosszú új ága elsősorban az egyetemek hallgatóit, tanárait, irodaépületek dolgozóit szolgálja majd ki. (Bár az épülő BudaPart lakásainak, a Lágymányosi lakótelep keleti szélének vagy a Petőfi híd környékének lakói is használni fogják.) Ha a most folyó építkezések befejeződnek, 70 ezer is lehet az érintett területen dolgozók, tanulók száma. Ezért is választottuk – és persze a pandémiás helyzet miatt is – az online formát a fórumhoz, hiszen sokan távolabb laknak a majdani rendszeres utasok közül.

A Szent Gellért térről a Műegyetem rakparton, a Pázmány Péter sétányon és a Dombóvári úton haladó új villamosvonalon hét megálló lesz mindkét irányban. A szerelvények a számítások szerint 9 perc alatt teszik majd meg az utat a megállásokkal együtt. A menetidő csökkenését szolgálja majd a villamosokra hangolt lámpaprogram és az, hogy a Rákóczi hídnál lévő ívben nem kell csökkenteni a sebességet.

A tervezési munka már eljutott abba a fázisba, hogy Vitézy Dávid, a BFK vezérigazgatója részletes rajzokon mutathatta be az egész vonalat, a megállók helyét, a villamossal párhuzamosan kiépítendő folyamatos kerékpárutat, azt, hogy hol lesznek járdák, zebrák, zöldfelületek.

 

A prezentáció innen letölthető:

A tervezést Magyarország Kormánya finanszírozta, a Fővárosi Önkormányzattal kötött megállapodás alapján. A Fővárosi Közfejlesztések Tanácsának döntése alapján a Kormány Fürjes Balázs Budapest és az agglomeráció fejlesztéséért felelős államtitkár felügyelete mellett a Budapest Fejlesztési Központot bízta meg a fejlesztés irányításával.

Budai fonódó villamos látványterve - tervező: Főmterv Zrt.
Budai Fonódó villamos látványterve - tervező: Főmterv Zrt.

A cél, hogy a jelenleg a haladó és parkolók autók uralta útvonalon nagyobb helyet kapjon a közösségi közlekedés, a gyalogosok, a kerékpárosok, a fák. Korábbi felmérésünk igazolta, hogy ennek az átrendezésnek kiemelkedően nagy a lakossági támogatottsága. Az emberek is azt szeretnék, hogy soksávos főutak helyett élhető városi utak alakuljanak ki a Duna partján és Kopaszi-gát előtt. A közúti forgalomnak főszabályként irányonként egy-egy haladósáv marad, azonban ahol erre a legnagyobb szükség van, a kanyarodósávoknál, illetve a hidak és az alsó rakpart összekötésénél lesz második sáv is. A zöldfelületek bővítését szolgálja, hogy a tervek szerint ahol csak lehet, vagyis a pálya hosszának több mint felén, 1,6 kilométeren füves vágányok készülnek majd.

A fórumon a legtöbb kérdés is a megállók elhelyezkedésére, a biciklis és gyalogos közlekedés feltételeire vonatkozott. Vitézy Dávid és Mojzes Petra projektigazgató válaszainkban bemutatták, hogy a sokszor szűkös hely adta kereteken belül a tervezővel együtt hogyan kerestük az egyes keresztmetszetekben, az egyes kérdésekben a legjobb megoldásokat.

Videó a lakossági fórumról

A legkedvezőbb esetben, ha végig fennmarad a projekt döntéshozói támogatása, 2024. második felében gördülhetnek végig a villamosok az új pályán. Hogy pontosan milyen viszonylatokon, milyen irányba, azt a BKK-nak kell majd eldöntenie, de az utasigények elemzése és az előzetes egyeztetések két viszonylat szükségességét vetítik előre. Csúcsidőben a délről érkező villamosok közül az egyik (lehet akár 48-as a száma) a Szent Gellért térről a Szabadság hídon mehetne 7-8 percenként a Kálvin tér és a Deák tér felé, a másik pedig (nevezzük például 18-asnak) negyedóránként a budai rakparton a Batthyány tér irányába.

Fölmerül a további hosszabbítás kérdése is a Budafoki út után. Ez nem része ennek a projektnek, de fontos, hogy a továbbépítés lehetőségét minden értelemben megteremtjük, a BFK vizsgálni fogja a lehetőségét egy későbbi folytatásnak akár a Budafoki úton dél felé, akár bekötve az 1-es villamos vonalába a Szerémi úton.

További információért látogasson el a projekt weboldalára: Budai fonódó villamoshálózat folytatása a Budafoki útig

Kedves Látogató!

Tájékoztatjuk, hogy a honlap felhasználói élmény fokozásának érdekében sütiket alkalmazunk. A honlapunk használatával elfogadja az adatvédelmi szabályzatot.

Kedves Látogató!

Tájékoztatjuk, hogy a honlap felhasználói élmény fokozásának érdekében sütiket alkalmazunk. A honlapunk használatával elfogadja az adatvédelmi szabályzatot.

Skip to content