Önkormányzati egyetértés alapján tervezik tovább a H8, H9 hévek fejlesztését

Az összes érintett önkormányzat – ideértve a Fővárost is – konszenzusa alapján folytatódhat a gödöllői és csömöri hévek megújításának, metróvá fejlesztésének tervezése, a szükséges engedélyek megszerzése.

Vitézy Dávid, a Budapesti Közlekedési Központ vezérigazgatója és a tervező Főmterv elnök-vezérigazgatója, Keszthelyi Tibor a XVI. kerület Polgármesteri Hivatalának épületében írta alá a vállalkozói szerződés módosítását. Eszerint most végre újraindulhat a tervezés és átvezetjük az önkormányzatok egyetértésével kialakult változtatásokat a korábbi terveken, elsősorban a gyorsvasút vonalvezetéséről. Az aláíráson jelen volt Szatmáry Kristóf, a térség országgyűlési képviselője és Kovács Péter, a XVI. kerület polgármestere.

A H8-as és H9-es hévek megújításának tervezése a fővárosi szakaszon a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) megrendelésére kezdődött, de a munkák félbeszakadtak, a szükséges engedélyeket nem sikerült megszerezni, majd az új városvezetés hivatalba lépését követően a beruházás fedezetét is elvonták a fővárosi költségvetésben. A BFK a Kormány és a Főváros közös döntése alapján átvette a fejlesztést. Több hónapos tárgyalás után az érintett négy kerülettel (X., XIV., XVI., XVII.) és a Fővárossal sikerült konszenzusra jutni a vonalvezetésről tavaly decemberben. Így már nincs akadálya, hogy a tervezés a módosult tartalommal fejeződhessen be a budapesti és az agglomerációs szakaszra is, a vállalkozói szerződés mostani módosítására a tervező Főmtervvel ezért volt szükség.

A hév gödöllői és csömöri vonalán a pálya elhasználódott, a járművek 40-50 évesek, korszerűtlenek. A hévek fejlesztése, az M2-es metróvonal és a H8-as, illetve H9-es vonalak összekötése része a tavaly év végén a kormány által is elfogadott Budapesti Agglomerációs Vasúti Stratégiának. Így egy olyan átjárható rendszer jön létre, amely átszállást és időt takarít meg mind a ma a metrót és a hévet, mind az autót használóknak. A beruházás 90%-a a hév teljes felújítása, az összekötés azonban új közvetlen kapcsolatokat nyit meg, jelentősen javítva az összekötött vonal versenyképességét. Számítások szerint a budapesti szakaszon az utasforgalom több mint megduplázható a fejlesztés révén.

Ahogy a Stratégia a többi hévvonalra és mind a 11, Budapestre befutó vasútvonalra, a H8-as gödöllői és H9-es csömöri hév esetében is tartalmazza a pálya teljes újjáépítését, a megállók akadálymentesítését, autóparkolók, kerékpártárolók létesítését, a buszos ráhordás feltételeinek javítását. Ahol szükséges, ott korszerű zajvédelmet alakítunk ki.

Milyen lesz a Gödöllőig, Csömörig kiterjesztett metró?

  • A tervek szerint a mostani metrószakaszon létesül egy új megálló, vasúti átszállópont Törökőr néven ott, ahol az M2 a ceglédi (100a) vasút bevezető szakasza alatt halad át, a Hungexpo közelében. A gyorsvasút a mai Örs vezér téri végállomás előtt elkezdi az emelkedést, a Kerepesi és a Nagy Lajos király útja fölött átívelve a jelenlegi hévvégállomás fölött éri majd el az új Örs vezér tere megállót. A metró- és a hévvonalak Örs vezér téri összekötése volt az egyik kérdés, amelyben korábban nem volt egyetértés a kerületek között, tavaly év végén sikerült ezt megteremteni: a kéregvezetés költségesebb volna, a magasvezetés a kedvezőbb, a további tervezés ezt a megoldást figyelembe véve folyik.

 

  • Az új Rákosfalva megálló a mostaninál beljebb, a lakóövezetek súlypontjában kap helyet, Az, hogy a lakótelepi szakaszon is a felszín fölött menjen a metró, szintén csak mostanra alakult ki, korábban volt szó felszíni és kéregvezetésről is. A magasvezetés előnye, hogy a gyorsvasút alatti tér hasznosítható, megszűnik a hév elvágó hatása, nem lesz „hullámvasút”, és a Szentmihályi út – Keresztúri út külön szintű csomópontja is optimálisan oldható meg, a közút marad a felszínen. A gyorsvasút a szintén új, a körvasútra átszállást lehetővé tevő megállót már a felszínen éri el az Egyenes utcai lakótelepnél. A lakótelep és az EMG ipari park gépjármű-közlekedésének kiszolgálására külön szintű közlekedési csomópont épül, ennek elhelyezése és kialakítása további egyeztetések tárgya. A körvasúti megálló gyalogos és kerékpáros megközelítését biztosítani kell az Egyenes utcai lakótelep felől.

 

  • A tervezés során a Rákosfalva megállóhelytől keletre létesítendő fordítóvágányokat a hévpályával azonos magasságban, de szerkezetileg független, külön bontható műtárgyon kell elhelyezni, hogy a később tervezett rákoskeresztúri szárnyvonal megépítése a metróüzem legkisebb mértékű zavarása mellett kivitelezhető legyen. A rákoskeresztúri szárnyvonal kiágazására korábban kijelölt helyszínt a Sárgarózsa utca vonalában a X. kerületi természetvédelmi területek érintettsége miatt az önkormányzatok és a BFK közösen elvetették, és egyetértettek a kiágazás Rákosfalva megállóhely és a Körvasút közötti – akár a mélyvezetésben történő megvalósításhoz is megfelelő – helybiztosításával a jövőre nézve. A rákoskeresztúri szárnyvonal körvasútnál kiágazó új, alternatív nyomvonalát vizsgálni fogjuk.

 

  • A körvasúttól a felszín alatt folytatódik majd a gyorsvasút, hogy a XVI. kerület két részét ne vágja el egymástól. Ezen a szakaszon a sashalmi Thököly útnál és a mátyásföldi Jókai Mór utcánál állnának meg a szerelvények.

 

  • A Thököly út – Sashalmi sétánynál a megszűnő vágánydelta által közrezárt térben a korábbi tervektől eltérően lehetőség szerint városi tér és zöldterület megtervezésére van szükség. Az eredetileg itt megvalósítani tervezett P+R parkolót a Thököly út nyugati oldalán lévő, jelenleg használaton kívüli területen javasolja a XVI. kerület megtervezni.

 

  • A mai Imre utcai megálló kisebb kifelé tolásával jön létre az erzsébetligeti megálló, már a felszínen. A H9-es, csömöri ágon Cinkota alsó helyett a beépült Csabaligetnél állnak majd meg a járművek, Árpádföldhöz közelebb.

 

  • A Sarjú út, Nógrádverőce út vonalában ma egy szűk aluljáró áll a közúti forgalom rendelkezésére a hévpálya alatt, ezt kiszélesítjük.

 

  • Cinkota állomás közelében különszintű közúti átjáró épül, ennek elhelyezése és kialakítása további egyeztetések tárgya.

 

  • Kistarcsa kórház megállóhelynél nagy kapacitású P+R parkoló létesül a közúti közlekedés tehermentesítésére és a klímavédelmi célok elérése érdekében.

A tervpályázat honlapja az alábbi címen érhető el: H8-as gödöllői és H9-es csömöri hév metróvá fejlesztése

Kedves Látogató!

Tájékoztatjuk, hogy a honlap felhasználói élmény fokozásának érdekében sütiket alkalmazunk. A honlapunk használatával elfogadja az adatvédelmi szabályzatot.

Kedves Látogató!

Tájékoztatjuk, hogy a honlap felhasználói élmény fokozásának érdekében sütiket alkalmazunk. A honlapunk használatával elfogadja az adatvédelmi szabályzatot.

Skip to content