Nagy kapacitású parkolóházak épülnek a Városliget mellett

A Mexikói úti metróvégállomásnál két épületben összesen 1500 autó számára épülnek P+R férőhelyek, a tervezésük munkáját a Közti nyerte el. A parkolóházak létrehozása szervesen kapcsolódik a környék közlekedésének megújításához, zöldebbé tételéhez, a beruházás a Városliget autómentesítéséhez, továbbá a belváros forgalomcsillapításához szükséges feltétel.

Megkötöttük a szerződést, kezdődhet a Mexikói úti P+R parkolóházak tervezése! A Budapest Fejlesztési Központ által kiírt közbeszerzés nyertese a Közti Zrt. A Köztinek összetett tervezési programot kell végigvinnie a koncepciótervtől egészen az építéshez szükséges engedélyek beszerzésééig és a kiviteli tervekig. A tervezési munka nettó 624 millió forint értékben 2023 nyaráig tart, a projektet teljes egészében – a Kormány döntése szerint – a központi költségvetés finanszírozza. A tervezési munkát a BFK a Kormány és a Fővárosi Közfejlesztések Tanácsa döntései alapján végzi, Fürjes Balázs államtitkár irányítása mellett.

A feladat az elsősorban az M3-as autópálya felől érkező autóforgalom számára összesen legalább 1500 férőhelyes új P+R-parkolóházak tervezése az M3 autópálya-bevezető – Hungária gyűrű – Mexikói út csomópontjában, a Mexikói úti Kisföldalatti-végállomásnál. A külső kerületekből és az észak-pesti elővárosokból érkezők így sokkal könnyebben válthatnak majd az autóról kisföldalattira, villamosra vagy trolibuszra, sőt a jövőben akár vasútra is. Előzetesen megvizsgáltuk a környéket a Liget Budapest csapatával közösen, ennek eredményeként két, egymáshoz közeli helyszínen épülhetnek a parkolóházak. Egyrészt a Mexikói úti busz- és trolimegállónál ma is P+R-ként használt területre építhető parkolóház az M1 kisföldalatti végállomásánál, másrészt az M3-as sztrádabevezető végcsomópontjának ágai közé emelhető ilyen épület. A parkolóházak létrehozása szervesen kapcsolódik a környék közlekedésének megújításához, zöldebbé tételéhez, a beruházás a Városliget autómentesítéséhez, továbbá a belváros forgalomcsillapításához szükséges feltétel.

A parkolóházak az utolsó bástyát jelentik majd a jelenleg még a Ligetbe és a Ligeten át a belvárosba tartó autóforgalom mérséklésére azzal, hogy jó lehetőséget adnak az autósoknak arra, hogy átüljenek a közösségi közlekedésre. Az utolsót, de nem az egyetlent, az itt, a Hungária körútnál hagyott autóknál csak azok jobbak a város élhetősége és levegője szempontjából, amelyek már ide sem jutnak el. A BFK-nak partnereivel együtt részletes programja van az összes elővárosi vasútvonal fejlesztésére, lényegében ezt foglalja össze a februárban bemutatott Budapesti Agglomerációs Vasúti Stratégia. Valamennyi fejlesztésnek része, hogy kellő számú P+R parkoló álljon rendelkezésre minden erre megfelelő állomáson és megállóhelyen. Így természetesen az M3-as ingázóforgalmának legnagyobb részét adó településeket érintő hatvani és veresegyházi vasútvonal, illetve a gödöllői és csömöri hév fejlesztésére és az itteni parkolókapacitás növelésére is van programunk, az előbbi esetében néhány napja írtuk alá a tervezési szerződést.

A Városliget északi határán létesülő Mexikói úti P+R-parkolóházak ugyanakkor nemcsak a Városligeten, a Kós Károly sétányon át a belvárosba irányuló átmenőforgalmat csökkenthetik, hanem a célforgalmat is, vagyis a Városliget intézményeibe, például az Állatkertbe igyekvők is parkolhatnak itt. (Vagy a park másik, déli oldalán megnyílt Múzeum mélygarázsban.) A Liget autómentesítése ugyanis a parkolás megszüntetését is jelenti a fák között. A két funkció szerencsésen ki tudja egészíteni egymást, a parkolóházakban hétköznap elsősorban az ingázók, hétvégén, nagyobb rendezvények idején a Városligetbe látogatók hagyhatják majd az autóikat.

Ugyancsak a térség közlekedési rendszerének átalakításához tartozik a Rákosrendező pályaudvara fölött épülő híd és a hozzá kapcsolódó komplex közlekedésfejlesztés. Az évtizedek óta tervezett felüljáró egyrészt azzal tudja mérsékelni az autóforgalmat, hogy meghosszabbítja a 3-as villamos tengelyét minimálisan a Béke térig, azaz a 14-es villamos vonaláig, másrészt a szomszédos Zugló és Angyalföld összekapcsolásával tehermentesíteni tudja a Hungária körutat, hogy az elvezethesse a Városligettől az onnan kitiltandó forgalom továbbra is megmaradó részét.

A tervezőnek a terület funkcióvizsgálatával kell kezdenie a munkát, majd el kell készítenie a koncepcióvázlatokat. A tervezési munka elején a tervezőnek meg kell vizsgálnia, körül kell járnia többek között az alábbi szempontokat, kérdéseket:

  • A tervezési területre jelenleg és a beruházás után érkező közúti forgalom napi csúcsórai nagysága, irányai
  • A jelenlegi és a parkolóházak felépítése utáni átszállóforgalmak, jellemző gyalogos áramlási irányok
  • Az épületenként biztosítandó P+R, kerékpártároló- és buszparkoló-férőhelyek száma
  • A meglévő Mexikói úti troli- és buszvégállomás szükséges áttervezése
  • Az M1 metró meghosszabbítási elképzeléseivel egyeztetett módon meghatározni a parkolóházak felépítését, elhelyezkedését
  • Az egyes parkolóházak kapacitása
  • Az M3-as sztráda végcsomópontja felüljáróinak a parkolóházak különböző szintjeire történő lehetséges kapcsolódási pontjai
  • A közösségi közlekedési eszközökre történő átszállások lehetséges kialakításai
  • Tekintettel a fontos helyszínre: igényes építészeti megjelenés, tömegképzés, városképi illeszkedés, homlokzatok
  • Esetleges mélygarázsszint(ek) kialakításának vizsgálata
  • Mikromobilitási eszközök tárolása, esetleg bérlési lehetősége a parkolóházakban vagy azok közelében
  • A fő gyalogosforgalmi áramlatok, átszállók fogadása
  • Kiskereskedelmi funkció
  • Tetőfelület hasznosítása (napelemek, extenzív zöldtető, közösségi tér)
  • Turistabusz-parkolóhelyek

 

A BFK a teljes városligeti autómentesítésről, illetve ezen belül a parkolóházakról is kérdőíves felmérést készített, június 24-én pedig a helyszínen ismertette az érdeklődőkkel a tervezett elképzeléseket, és hallgatta meg igényeiket.

További információért látogasson el a projekt weboldalára: Autómentes Városliget

Kedves Látogató!

Tájékoztatjuk, hogy a honlap felhasználói élmény fokozásának érdekében sütiket alkalmazunk. A honlapunk használatával elfogadja az adatvédelmi szabályzatot.

Kedves Látogató!

Tájékoztatjuk, hogy a honlap felhasználói élmény fokozásának érdekében sütiket alkalmazunk. A honlapunk használatával elfogadja az adatvédelmi szabályzatot.

Skip to content