Megjelent a Kós Károly sétány kocsiútból valódi sétánnyá alakításának tervezésére szóló tender

Újabb mérföldkő a Városliget autómentesítéséhez. Megjelent a közbeszerzési kiírás az M3-as sztráda autóforgalmát a belváros felé továbbvezető útszakasz gyalogos és kerékpáros sétánnyá alakításának tervezésére. A környéken az ennek feltételeit megteremtő közlekedésfejlesztések tervezése közben már javában folyik a BFK vezetésével.

Több mint hatvan éve született a döntés, hogy az M3-as autópálya bevezető szakasza a Városliget közepén vezessen keresztül, így a Budapest történelmi parkját kettészelő Kós Károly sétányon ma akkora forgalom, mint a Petőfi hídon. A Városliget megújításával ezen változtatni kell, Budapest első számú közparkjának autómentesítése a Kormány célja, amelyet a Fővárosi Önkormányzat is támogat. A Fővárosi Közfejlesztések Tanácsa (FKT) javaslatát elfogadva a Kormány ezért 2020 nyarán úgy döntött, hogy a Kós Károly sétányt lezárja az autóforgalom elől, és a Városligetet teljes egészében a gyalogosoknak és a kerékpárosoknak adja át.

A Városliget Zrt. január 21-én kiírta a tendert a Kós Károly sétány átépítésének terveire. A mai aszfaltozott autóút helyett valódi parki sétánnyá alakítják vissza a Városligetet kettévágó főtengelyt.

A Fővárosi Közfejlesztések Tanácsa és a Kormány döntése alapján 2021 eleje óta zajlik a Városliget autómentesítését szolgáló közlekedési fejlesztések előkészítése – ennek keretei közt a BFK megrendelésére készülnek a Szegedi út vonalában a Rákosrendező fölött átívelő, közúti, villamos, gyalogos és kerékpáros kapcsolatokat biztosító új híd tervezése, 1500 férőhely új P+R tervezése a Mexikói útnál és sok kisebb Városliget környéki forgalomtechnikai beavatkozás terveinek az elkészítése.

Elsőként a megállapodásban szereplő kiegészítő beruházások (P+R parkolóházak, Szegedi úti híd stb.) tervezése kezdődött meg, most ezeket követi a Kós Károly sétány teljes közterületi újratervezése, hogy kocsiútból sétánnyá alakulhasson vissza. Mivel a tengely a mai közúti szerepe helyett a park része lesz, a terveket a Városliget Zrt. készítteti, a BFK-val együttműködésben.

A 1415/2020. (VII.16.) kormányhatározatban rögzített közlekedéspolitikai célok és intézkedések az alábbiak:

  1. Teljesen autómentessé válik a Városliget, lezárják az autóforgalom elől a Kós Károly sétányt és csúcsidőn kívül az Állatkerti körutat is. A forgalmi korlátozás a trolibuszokat természetesen nem érinti.
  2. Teljesen autómentes lesz a város ikonikus történelmi tere, a Hősök tere, mind a Műcsarnok, mind a Szépművészeti Múzeum előtt.
  3. Megszűnik a felszíni parkolás a Városligetben (az Állatkerti körút egy rövid szakaszát kivéve), a célforgalmi parkolási igényeket a Liget Budapest projektben épült, nemrég megnyílt új Dózsa György úti mélygarázs és a tervezett új Mexikói úti P+R látja el.
  4. Az M3-as autópálya felől érkező autóforgalom számára összesen 1500 férőhelyes új P+R-parkoló (részben a Kisföldalatti végállomásánál, részben a közúti csomópontban, annak átépítésével) épülhet az M3 autópálya-bevezető – Hungária gyűrű – Mexikói út csomópontjában, a Mexikói úti Kisföldalatti-végállomásnál. A külső kerületekből és az észak-pesti elővárosokból érkezők így sokkal könnyebben válthatnak majd az autóról kisföldalattira, villamosra vagy trolibuszra, sőt a jövőben akár vasútra is. A Liget északi határán létesülő Mexikói úti P+R-parkolóházak egyaránt csökkentik majd az átmenő és a célforgalmat is. Egyrészt a Mexikói úti busz- és trolimegállónál ma is P+R-ként használt területre építhető parkolóház az M1 kisföldalatti végállomásánál, másrészt az M3-as sztrádabevezető végcsomópontjának ágai közé emelhető ilyen épület. A parkolóházakból jó lehetőséget kínál a kisföldalatti, a trolibusz és az 1-es villamos a továbbutazásra, természetesen ehhez szükséges a gyalogos- és kerékpáros kapcsolatrendszer átfogó fejlesztése is, mind az átszállások elősegítésére, mind a Városliget elérésének javítására. A parkolóházakat és megközelítésüket mindenképp a Kisföldalatti esetleges meghosszabbítását és új Hungária körúti állomását is figyelembe véve kell megtervezni. A tervezett épületek elhelyezkedésükből adódóan városkapu funkciót töltenek be, az építészeti arculat megfogalmazására a tervezés során külön gondot fordítunk.
  5. Új közúti és villamosfelüljáró tervezését kezdte meg 2021-ben a BFK a Nagy Lajos király útja és a Szegedi út vonalában, a váci vasútvonal és Rákosrendező fölött. Az új felüljáró összeköti Zuglót Angyalfölddel. Az új villamoskapcsolat pedig a 3-as villamoskörgyűrű folytatását jelenti majd Angyalföld felé. A Rákosrendező déli végén tervezett közúti híd villamossal, kerékpársávokkal, járdákkal fogja összekötni a két városrészt, segítve a közlekedésüket, és tehermentesítve a Hungária körutat. A koncepciótervek elkészültek, Angyalföld és a Főváros támogatását és észrevételeit már megkaptuk, Zugló képviselő-testülete rövidesen dönt a kérdésben, ez után folytatódik a tervezés. A Szegedi út vonalában tervezett felüljárót a BFK azt szem előtt tartva tervezteti meg, hogy ne szolgálja az M3 felől érkező forgalom átáramlását Angyalföld és Zugló belseje felé, az ott élő emberek lakóterületeire. Ezért a vasúti sínek keresztezése mellett lehajtó épül, amely a vasúttal párhuzamosan vezeti el az autókat. Az új híd áttételesen járul hozzá a Városliget forgalomcsillapításához a Hungária körút tehermentesítése révén.

Az M3-as autópályán a térségbe érkező autók számának csökkentésére és első lépésben a forgalomnövekedés megállítására természetesen ezek az intézkedések önmagukban nem elégségesek. Ezért az északkeleti régió vasútvonalainak (veresegyházi, hatvani vonal, gödöllői hév) fejlesztésével, az agglomerációs megállókban és állomásokban létesülő P+R-parkolókkal együtt kell ezeket az intézkedéseket megvalósítani — a felsorolt fejlesztéseken a BFK jelenleg is dolgozik a Budapesti Agglomerációs Vasúti Stratégia keretében.

A felüljárón átvezetett villamos az egyik leghatékonyabb fővárosi villamosfejlesztés, a most csonka 3-as villamosgyűrű továbbvezetése révén fontos kapcsolatok jönnek létre a hálózaton.

További információért látogasson el a projekt weboldalára: Autómentes Városliget

Kedves Látogató!

Tájékoztatjuk, hogy a honlap felhasználói élmény fokozásának érdekében sütiket alkalmazunk. A honlapunk használatával elfogadja az adatvédelmi szabályzatot.

Kedves Látogató!

Tájékoztatjuk, hogy a honlap felhasználói élmény fokozásának érdekében sütiket alkalmazunk. A honlapunk használatával elfogadja az adatvédelmi szabályzatot.

Skip to content