Külön sávban előzhetik a budakeszi buszok a kocsisort

A torlódások csökkentésére, a közösségi közlekedés előnyben részesítésére új autóbuszsáv építését tervezteti a Budapest Fejlesztési Központ (BFK) Budakeszin és a fővárosi Budakeszi úton. A tervezői szerződést aláírták a közbeszerzésen nyertes Uvatervvel. Az autóbuszsávok megépítését követően húsz perccel csökkenhet a buszok menetideje Budakeszi és Budapest között. A Budakesziről, illetve a Zsámbéki-medence településeiről utazók július 5-ig kérdőíven válaszolhatnak arra, hogy mi a véleményük a tervezett buszsávról.

Budakeszi és a Zsámbéki-medence Budapestre tartó buszjáratai számára új buszsáv létesül – június 7-én Budakeszin Fürjes Balázs, Budapest és az agglomeráció fejlesztéséért felelős államtitkár és Vitézy Dávid, a BFK vezérigazgatója aláírta a tervezési szerződést a közbeszerzési pályázaton győztes Uvaterv Zrt.-vel. Az eseményen részt vett Menczer Tamás tájékoztatásért és Magyarország nemzetközi megítéléséért felelős államtitkár, Győri Ottilia, Budakeszi polgármestere és Pokorni Zoltán, a XII. kerület polgármestere. Az Uvaterv az autóbuszsávok engedélyezési és kiviteli terveit készíti el, megszerzi a létesítéshez szükséges engedélyeket, és előkészíti a kivitelezéshez szükséges tenderdokumentációt. A tervezés indításaként videókamerás forgalomszámlálást végeznek Budakeszin június első felében.

„Az agglomeráció településein élő polgárok nem érnek kevesebbet, mint a fővárosiak, nekik is jár a színvonalasabb, az egyéni közlekedéssel versenyképes közösségi közlekedés. Azt szeretnénk, ha Budakeszin is javulna a levegő minősége, mert a felgyorsított buszokra a most még gépkocsival járók minél nagyobb része váltana át” – mondta Fürjes Balázs. Budapest közlekedési problémáira csak akkor lehet megoldásokat találni, ha az elővárosokból és az agglomerációból is javul a közösségi közlekedés versenyképessége. „Ez a beruházás egyformán érdeke a fővárosiaknak, elsősorban a Budakesziről érkező autóforgalomtól szenvedő II. és XII. kerületi polgároknak, és a Budakeszin, valamint a Zsámbéki-medencében élőknek” – mondta Pokorni Zoltán.

Buszsávok Budakeszin

A térségben élők számára elemi fontosságú beruházás célja, hogy gyorsabban haladhassanak az autóbuszok, ezáltal a jelenleginél többen válasszák a közösségi közlekedést Budakeszi felől. Az új buszsávok elkészülte után a jelenlegi ötvenről harminc percre vagy az alá csökkenhet csúcsidőben az autóbuszok menetideje Budakeszi és Budapest között, ezáltal a mainál lényegesen vonzóbb és versenyképesebb lehet a közösségi közlekedés a Zsámbéki-medence települései és a főváros között. Az előzetes becslés szerint tíz százalékkal növekedhet a közösségi járművek utasforgalma az autóbuszsávok átadása után.

A beruházás kivitelezése 2023-ban kezdődhet meg. Mivel kötöttpályás közlekedési megoldás itt nincs, ennek kialakítása a domborzati viszonyok miatt nem is lenne egyszerű, így az autóbusz-közlekedést szükséges jobbá tenni rövid távon. A Zsámbéki-medence és Budapest közötti közlekedési kapcsolatok jelenleg is kapacitásaik határán működnek, a folyamatos forgalmi torlódás szinte minden itt lakó számára problémát okoz. A BFK ezért a Budakeszi úton és a budakeszi Fő utcán építendő, szakaszos buszsáv kialakítását, valamint további forgalmi intézkedések vizsgálatát indította el. A BFK tavaly tavasszal kezdte meg a közös munkát a II., XII. kerületi és Budakeszi önkormányzatával. A tervezésre a Kormány 586 millió forintot biztosított a központi költségvetésből.

A koncepcionális elképzelések szerint már Budakeszi beépített területeinek széléről, az ott létesülő P+R parkolók mellől indulnának a buszok a főváros felé, ezzel is elősegítve a könnyebb átszállást, illetve a közlekedési módváltást. Szakaszos buszsávok épülnek Budakeszin, illetve Budapesten a XII. és II. kerületekben, ezeken a helyi és helyközi közösségi járművek előzik majd a dugóba szorult kocsisort, a kereszteződésekben pedig intelligens forgalomirányító lámpák engedik őket előre. Az előzetes vizsgálatok azt valószínűsítik, hogy nem egybefüggő buszsáv a megoldás, hanem több rövidebb szakasz kialakítása, amelyeken dugó idején a buszok megelőzik a kocsisort.

Buszsávok Budakeszin illusztráció

Budakeszi és környékének lakossága a közelmúltban a többszörösére nőtt. A térséget kiszolgáló autóbuszjáratok munkanapokon a reggeli csúcsidőben másfél perces átlagos követési idővel óránként körülbelül kétezer utast visznek át Budakeszi és Budapest határán, mintegy 2600 férőhelyet biztosítva. A kék Volánbuszok (22, 22A, és 222-es járatok) két-három percenként járnak, míg a Volánbusz 781-795 szám mezőbe tartozó elővárosi járatai ötperces követési idővel közlekednek. Ugyanakkor míg a buszokon óránként kétezer ember utazik, ugyanitt mintegy ezer-ezerkétszáz gépkocsi halad át, körülbelül 1500 utassal, a közlekedési módok megoszlásának aránya tehát 40-60 százalék a közösségi közlekedés javára – annak ellenére, hogy nincs kötöttpálya, ma is jobban teljesítenek a térség buszjáratai, mint több agglomerációs térség tömegközlekedési rendszere. „Tarthatatlan, hogy a buszok az autókkal együtt állnak a dugóban, miközben az utasok javát ők szállítják. Mivel a gépjárműforgalom az elmúlt évtizedben kritikus szintre emelkedett a környéken, a forgalom gyorsítása érdekében elengedhetetlen az új buszsávok kialakítása.” – mondta Vitézy Dávid, a BFK vezérigazgatója.

Győri Ottilia elmondta: „Mivel az útvonal sok zöld területet érint, különösen Budakeszi belvárosában sűrűn lakott részeken halad át, az előzetes vizsgálatok azt valószínűsítik, hogy nem egybefüggő buszsáv a megoldás, hanem több rövidebb szakasz kialakítása, amelyeken dugó idején a buszok megelőzik a kocsisort.” Menczer Tamás azt mondta: „A Budakeszin tervezett P+R és B+R parkolók kiépítése szintén hozzájárulhat a közösségi közlekedés részarányának a növekedéséhez, hiszen így a környező településekről is könnyebben meg lehet közelíteni az autóbuszokat”.

A BFK a tervezők munkájának orientálása érdekében a kérdőíves felmérést is indított, amelyben a résztvevők a Zsámbéki-medence közlekedési viszonyairól, utazási szokásaikról alkothatnak véleményt (https://budakeszibuszsav.hu) A közlekedési kapcsolatok javítását és az új budakeszi buszsáv tervezést elősegíti, ha a BFK megismeri a helyiek és az utazóközönség véleményét és elvárásait a közösségi közlekedésről. Ennek első lépéseként indul a kérdőíves felmérés az utazási szokásokról. A kérdőív július 5-ig tölthető ki. Köszönjük minden a térségben közlekedő részvételét!

Kedves Látogató!

Tájékoztatjuk, hogy a honlap felhasználói élmény fokozásának érdekében sütiket alkalmazunk. A honlapunk használatával elfogadja az adatvédelmi szabályzatot.

Kedves Látogató!

Tájékoztatjuk, hogy a honlap felhasználói élmény fokozásának érdekében sütiket alkalmazunk. A honlapunk használatával elfogadja az adatvédelmi szabályzatot.

Skip to content