Három építésziroda munkája hasznosul a Népliget megállónál

A Déli Körvasút Népliget megállója vázlatterveinek elkészítésére felkért három építésziroda mindegyike valóban olyan színvonalas és értékes munkát végzett, hogy a kiválasztott Sporaarchitects feladata lesz a továbbtervezés során a másik két anyag egyes elemeinek, ötleteinek beépítése is, így az Építész Stúdió és a Bright Field Studios eredményei is hasznosulhatnak.

A feladat nehézsége a helyszínből adódik. A Déli Körvasút itt megy át a térség legfontosabb közlekedési tengelye, az Üllői út felett, ám nem az Ecseri útnál kialakult csomópontban, hanem attól kissé távolabb. A 3-as metró állomása ráadásul a csomópont túloldalán helyezkedik el, pedig a vasúti megálló legfontosabb funkciója, hogy az elővárosi vonatok és a metró között át lehessen szállni. A vasút és az Üllői út hegyesszögben találkozik, így a legrövidebb távolság a metró, egészen pontosan az Ecseri út metróállomás éppen ebből a célból épülő második kijárata és a vasúti pálya között nem az Üllői útnál, hanem attól északra adódik, ugyanakkor más célpontokat, például az épülő kézilabdacsarnokot vagy a Népliget buszállomást az Üllői út déli oldalán lehet elérni. A tervezési feladat ezért mindkét kapcsolat kidolgozását előírta. A tervezők más-más választ adtak erre a kihívásra. Az Építész Stúdió a felüljáróra helyezte el centrálisan a megállót.

Népliget megálló látványterv

Az Építész Stúdió a vasúti megálló közepét az Üllői út fölé pozicionálta

A megálló előtere, az új átszállópont legfontosabb része így a vasúti híd alaposan kibővített nyílásában alakul ki, ez eszköz lenne az Üllői út humanizálására, az út déli járdája pedig fontos útvonallá válna, a környező területek fölértékelődnének. Ezt a megoldást a véleményezők bátornak, innovatívnak találták, de összességében túl bátornak is. A soksávos Üllői út melletti tér ugyanis már csak a levegő- és zajszennyezés miatt sem alkalmas az elképzelt funkció betöltésére.

Népliget megálló látványterv

Markáns, de nem szerencsés megoldás az Építész Stúdiótól, hogy az Üllői útnál alakuljon ki a megálló fő előtere

A másik két pályázó északabbra helyezte el a megállót, úgy, hogy a peronoknak nem a közepe, csak a vége van az Üllői út fölött, így a fő kijárat északon egy sétányra jut, amely a Népligetet köti össze a Ceglédi út és az Üllői út csomópontjával. A Bright Field Studios egy különleges, oszlopokon álló lefedést tervezett a sétányra, amely ugyanolyan, mint a megálló peronjain alkalmazott tető. A hangsúlyos sétány az Üllői út felől is mutatja, merre kell keresni a vasutat, az oszlopsoros tetőzet már a mai épített környezetben is maga köré rendezi a teret, és ugyanez várható, ha a területen jelentősebb ingatlanfejlesztés történik. A Bright Field Studios részletesen kidolgozta ezt a fedést, például elemezte, hogy a vasúti felsővezeték-rendszerrel hogyan tud együttműködni, ám ami ezen a tetőn túl van, kevesebb figyelmet kapott, és a markáns elem rontja a tervek flexibilitását, továbbfejleszthetőségét is.

Népliget megálló látványterv

A Bright Field Studios egyetlen lapra, a jellegzetes, oszlopokon álló fedélre tett mindent

A nyertes Sporaarchitects munkája ellenben rugalmasnak bizonyult, ezért is ezt kell továbbtervezni a döntés szerint. Ők is az északi kijáratra és a Népligetet a metróval összekötő sétányra helyezték a hangsúlyt, az anyagok értékelése szerint a vasútvonal és a Bihari utca között javasolt városszerkezeti beavatkozások a vasúti megálló bejáratát erősen és szervesen lehorgonyozzák a városszövetben. A döntést a Vitézy Dávid, a BFK vezérigazgatója vezetésével működő Déli Körvasút Operatív Irányító Testület hozta meg, az Innovációs és Technológiai Minisztérium, a NIF Zrt. és a MÁV részvételével, Budapest főépítészének egyetértésével. A testület a kiemelte: mindkét peronfeljáratnak és környezetének közel azonos hangsúlyt kell kapnia funkcionális és építészeti szempontból. Nem egyformáknak kell lenniük, ellenkezőleg, reflektálni szükséges az eltérő városképi és közlekedési adottságokra. Azonban mindkét feljáratnál hasonló kapacitású és komfortfokozatú közlekedők (lépcső, lift, mozgólépcső), továbbá az utasforgalomnak megfelelő szolgáltatások elhelyezése indokolt. A népligeti kijárat jelentőségét erősíti a lakóterületek és a park összekötésének lehetősége. Az Üllői úti feljárat környezetében lehetőség nyílik a vasúti megállóhely – mint a városi sugárút tengelyében megjelenő, ehhez méltó léptékű építészeti jel megfogalmazására – írja az értékelés.

Népliget megálló látványterv

A nyertes iroda munkája a bírálók szerint jól oldja meg a városszerkezeti kapcsolatokat

A véleményezők összességéban a Sporaarchitects tervét kidolgozottsága, léptéke, a városszerkezeti kapcsolatok megfelelő biztosítása és rugalmas továbbfejleszthetősége miatt javasolták továbbtervezésre. Az Építész Stúdió tervét határozott, szikár deklarációnak tartják: a vasúti hídra helyezett megállóhely minden elemében átgondolt megoldásokkal rendezi maga köré környezetét, de éppen ezért nem tud kellő érzékenységgel reagálni a meglévő (és keletkező) kihívások egy részére. A Bright Field Studios egyedi perontetőrendszere vizuálisan és szerkezetileg erőteljes gesztus, azonban a terv flexibilitása, fejleszthetősége iránt kétségeik ébredtek.

Népliget megálló látványterv

A Bright Field Studios a hullámtető ötletét minden részletében kidolgozta

Az irányítótestület részletesen meghatározta, hogy a továbbtervezés során milyen feladatokat kell megoldani. Mivel különböző hosszúságú szerelvények állhatnak majd meg itt, a 250 méter hosszú, két végfeljárós peronok teljes hosszában fedés szükséges.

Az Üllői útról a déli oldalon elegendő feljáratot biztosítani a híd alatti terek emberléptékű, a közúti forgalomtól lehetőség szerint védett kialakításával. A vasúti megálló közvetlen környezetét leszámítva az Üllői út átalakítása nem képezi a tervezési feladat részét.

Az egyik elképzelés szerint a Népliget autóbusz-pályaudvarra közlekedő autóbuszjáratok még a végállomásra érkezés előtt megállnak majd itt, ebben az esetben a megállótól akadálymentes, minimális kerülőt igénylő eljutást kell biztosítani a vasút felé. Ugyancsak figyelmet érdemel a többi közlekedési kapcsolat kialakítása: 3-as villamos, helyi buszok, taxik, mikromobilitási eszközök.

Népliget megálló látványterv

A Sporaarchitets érdekes, egymáshoz érő tetőket tervezett a peronok fölé

A gyalogossétány felől nyíló kijárat esetében az állomási előtér része a Népliget kaputérsége is, melyet úgy kell kialakítani, hogy onnan a sétány meghosszabbítható legyen a park belső része felé. Maga a sétány elsősorban áthaladásra, gyalogos áramlásra szolgáló térként alakítandó ki. A Bihari utca – Balkán utca közötti szakaszon fedett-nyitott, visszafogott léptékű, a megállóhely építészeti formálásával rokonítható kolonnád tervezése szükséges, amely egyben zöldfelületi elemként is működhet (lugas, zöldfal stb.) A szabályozási szélesség emellett fasor telepítését is lehetővé teszi; a növényalkalmazás terén célszerű kihasználni a meglévő adottságokat.

Önálló, vizuálisan egyértelműen jelölt kerékpárút kialakítása szükséges a népligeti Räde Károly sétány és a Bihari utca között, megfelelő forgalomtechnikai megoldásokkal csatlakozva a környező útpályákhoz és kerékpáros létesítményekhez. A tervezésnek általában is kiemelt feladata a biciklis forgalom integrálása. A sétány kialakítása kellő rugalmasságot kell, hogy adjon a csatlakozó ingatlanfejlesztések számára: akár zárt campus jellegű, akár városias üzletutca jellegű beépítéshez is képesnek kell lennie igazodni.

Sporaarchitects tervei:

Építész Stúdió tervei:

Bright Field Studios tervei:

Kedves Látogató!

Tájékoztatjuk, hogy a honlap felhasználói élmény fokozásának érdekében sütiket alkalmazunk. A honlapunk használatával elfogadja az adatvédelmi szabályzatot.

Kedves Látogató!

Tájékoztatjuk, hogy a honlap felhasználói élmény fokozásának érdekében sütiket alkalmazunk. A honlapunk használatával elfogadja az adatvédelmi szabályzatot.

Skip to content