Duna-parti sétány a Kopaszi-gáttól a Galvani híd tervezett budai hídfőjén át a Keserű-érig

A Budapest Fejlesztési Központ kiírta a közbeszerzést az 1,35 kilométer hosszú Kelenföldi Duna-parti sétány tervezésére. A Galvani utca vonalában építendő új Duna-híd beruházásához kapcsolódva, a budai hídfőnél tervezett parkos területet északra és délre is kiterjesztve a Duna mentén végighúzódó zöld, gyalogos és kerékpáros folyosó sokat emelhet a XI. kerület egykori ipari, rozsdazónás, napjainkban gyors ütemben beépülő délkeleti részének élhetőségén, pihenési, sportolási, rekreációs lehetőséget nyújtva a közelben felépült, épülő és tervezett lakóparkok, illetve egész Újbuda lakóinak.

A sétány a Kopaszi-gát folytatása, kapcsolódik az Új Duna-híd budai hídfőjéhez is

Budapest egésze számára a Dunához való hozzáférést, a folyó menti rekreációs lehetőségek bővítését is szolgálja egy újabb, ma elhanyagolt és ipari funkciókkal terhelt Duna-part hozzáférhetővé tétele.

A BFK közbeszerzési felhívása itt érhető el: https://tinyurl.com/2p8hv977

A Kopaszi-gát 2006-ban kezdődő beruházása a főváros alighanem legkedveltebb új zöldterületét hozta létre, ahol mindig lehet sétálókkal, futókkal, bringázókkal, napozókkal találkozni a vendéglátóhelyek látogatóin kívül. Egy évtizeddel később a fejlesztés átterjedt a Lágymányosi-öböl túlpartjára is, a BudaParthoz és a Mol Campushoz kapcsolódva az Öböl utca vonalában is kialakult egy autómentes, kikapcsolódást szolgáló sáv futópályával, sétánnyal, fákkal, füves területekkel. A terület népszerűségéhez egészen biztosan hozzájárul, hogy közvetlenül a Dunával érintkezik, ma a fővárosban itt a legszervesebb a kapcsolat a folyóval.

A sétány területének nagy része jelenleg alulhasznosított, rendezetlen ipari, raktározási célokat szolgál

Innen alig egy kilométerre délre tervezzük az új budapesti Duna-hidat, amelynek a nemzetközi építészeti tervpályázat óta létező koncepcionális alapvetése, hogy a budai parton egy sétányhoz kapcsolódó új hídfő jöjjön létre – ez azonban a mai tervek szerint se délre, se északra nem tudna csatlakozni semmihez, mert a partot ipari és magánterületek foglalják el, északra például betonkeverő-telep működik.

Az új híd budai hídfőjénél a parti sétány egy kis részletének tervei elkészültek a hídprojekt részeként. A folytatás a most kiírt tervezési feladat része, északi és déli irányban egyaránt.

Kézenfekvő tehát, hogy a sétány folytatódjon a Kopaszi-gát vonalától délre, hogy a ma rendezetlen, elhanyagolt, többségében elhagyott vagy alulhasznosított telkekkel elzárt Duna-part a parkokban hiányt szenvedő Budapest és a legnépesebb kerület lakosságát szolgálja. A Kelenföldi Duna-parti sétány tervezésére ezért Fürjes Balázs Fürjes Balázs Budapest és a fővárosi agglomeráció fejlesztéséért felelős államtitkár felkérte a BFK-t. A Hengermalom út vonalától indulhat majd a sétány, ahol a magánberuházó egy gyalogoshidat tervez a Kopaszi-gát végéről a partra, a tervek szerint ehhez kapcsolódna az új rakparti sétány, de amíg a híd nem készül el, az új sétány akkor is betöltheti funkcióját az új ingatlanfejlesztési zóna felől induló, Öböl utcai zöld sávhoz csatlakozva. A közbeszerzésen győztes tervezőre kettős feladat vár, a kezdőponttól az Árasztó útig, más szóval a kelenföldi szakaszon egészen a kiviteli tervekig kell eljutnia, hogy utána kezdődhessen is akár az építkezés. Ennek az 1,35 kilométeres szakasznak körülbelül a közepén az egyébként 20–30 méter széles parksáv kiszélesedik, itt lesz a Galvani híd budai hídfőjéhez kapcsolódó liget, ahová befut a hídra felvezető utat kísérő fasor is.

A XI. kerületi szakasz végén a gyalogos és kerékpáros útnak egy hídon kell átkelnie a Keserű-éren. Idáig tartana a részletes tervezés. Azonban a XXII. kerület polgármestere, Karsay Ferenc és Németh Zsolt országgyűlési képviselő javaslatára előkészítjük a XXII. kerületig tartó folytatás lehetőségét is, ezért az Árasztó úttól indul a második tervezési szakasz egészen a XI. és XXII. kerület határáig, a Főváros és a kerület együttműködésében már megújított Duna-partig (DunaFok Szabadidőpark). A sétány ezen déli szakaszát vázlattervi szinten kell megtervezni. A sétánynak ez a 2,25 kilométeres szakasza a Hosszúréti-patakig tart, csatlakozva a meglévő patakhídhoz.

A sétány északi szakaszára részletes tervek készülnek, a déli szakaszra egyelőre csak koncepciótervek

Az egész fejlesztés kulcseleme a végighúzódó kerékpáros út, amely az EuroVelo 6 útvonal része lesz. Délről, Budafok felől érkezik majd a bringaút a meglévő parti nyomvonalon, a Galvani hídnál kapcsolódik a híd kerékpárútrendszeréhez, ezáltal könnyen elérhető válik a Csepel-sziget, a tervezett új közpark, vagy akár a pesti, ferencvárosi térség is. A Hengermalom úttól a bringautat a BudaPart beruházójának kell megépítenie a parton, a Dombóvári útig. Itt belecsatlakozik a Déli Körvasút fejlesztése és a Budai Fonódó villamos déli meghosszabbítása során kiépülő biciklis infrastruktúrához. Tehát egyaránt jó minőségű útvonalakon lehet majd továbbkerekezni akár a Rákóczi hídon Pestre, akár a rakparton a villamosfejlesztés révén létrejövő széles parti kerékpárúton tovább a belváros felé északra, akár a dél-budai zöldfolyosó mentén nyugatra. Ebből is látszik, hogy ez a fontos kerékpáros útvonal egyaránt szolgálja majd a szabadidős, rekreációs és a közlekedési célú, akár munkába járós kerékpárhasználatot.

A sétány északi szakaszára részletes tervek készülnek, a déli szakaszra egyelőre csak koncepciótervek

A Kelenföldi Duna-parti sétány most induló tervezésénél – ahogy más fejlesztéseinknél is – sokat fogunk még egyeztetni a kerülettel és az érdekelt lakókkal, a sétány majdani használóival. A tenderkiírás műszaki részeit a Fővárossal és a XI. kerülettel egyeztettük, jóváhagyásukat bírja a koncepció.

További információért látogasson el a projekt weboldalára: Új Duna-híd

Kedves Látogató!

Tájékoztatjuk, hogy a honlap felhasználói élmény fokozásának érdekében sütiket alkalmazunk. A honlapunk használatával elfogadja az adatvédelmi szabályzatot.

Kedves Látogató!

Tájékoztatjuk, hogy a honlap felhasználói élmény fokozásának érdekében sütiket alkalmazunk. A honlapunk használatával elfogadja az adatvédelmi szabályzatot.

Skip to content