Bemutattuk a Csepeli közpark első terveit

Elkészültek a Csepel-sziget északi részén készülő park koncepciótervei, a BFK ezeket mutatta be a tervezőkkel együtt a Portfolióval közösen rendezett konferencián. A leendő használók véleményét kérdőívvel kérjük ki.

A konferenciát Németh Szilárd országgyűlési képviselő és Fürjes Balázs államtitkár nyitotta meg.

Az elmúlt ötven év legnagyobb zöld beruházása valósul meg Csepelen a 36 hektáros park megépítésével – emelte ki Fürjes Balázs Budapest és a fővárosi agglomeráció fejlesztéséért felelős államtitkár. Családbarát, pihenésre és sportolásra alkalmas, valódi természetközeli park jön létre, különleges vizes élőhelyekkel, tisztásokkal. Az őshonos galériaerdőt megőrizzük, és ezer új fa ültetése szerepel a tervekben.

Elkészültek a beruházáshoz a koncepciótervek, 2023-ra lehet kész a kiviteli terv, és a Csepeli park legkorábban 2025-re épülhet meg. Fürjes Balázs azt mondta, a főváros csak akkor lesz élhető, ha sok zöld parkja lesz, ami a szabadidő hasznos eltöltését és a kikapcsolódást szolgálja. Jelenleg minden lakosra hat négyzetméternyi zöld terület jut, amit lehetőség szerint kilencre kell emelni. Az elmúlt tíz évben kormányzati beruházásként egymillió négyzetméternyi zöld park létesült Budapesten, és tízezer fát ültettek. Ebben az időszakban megújult a Margit-sziget csatornahálózata, továbbá az Orczy-kert, és Szélkapu park néven 26 ezer négyzetméternyi zöld terület jött létre Budán. A következő fontos lépés a tíz hektáros Városmajor megújítása lesz.

Fürjes Balázs

Németh Szilárd

Németh Szilárd szerint Csepel újra az aranykorát élheti. Ez a beruházás a legjobb példa arra, hogyan lehet egy lerobbant területből valódi értéket teremteni, egy olyan ökoparkot, amelyet a városlakók szabadidejükben, vagy az egészségük megőrzése érdekében igénybe tudnak venni. Dél-Budapest legnagyobb összefüggő zöld felülete jön létre.

Vitézy Dávid előadásában időben és térben helyezte el a Csepeli közparkot. A Csepel-sziget északkeleti sarka ma egy alulhasznosított, részben elhagyott ipari, barnamezős, részben gazos, értéktelen és idegen növényekkel spontán benőtt terület. Korábban repülőtértől kertészetig sok minden volt itt.

Vitézy Dávid előadása:

Egy évtizedes álom, hogy park legyen itt, ez 2018-ban emelkedett törvényi erőre. A BFK ezen felhatalmazás alapján mestertervet készíttetett az egész dél-pesti, csepeli térségre, ez már szervesen illesztette be a területet a környező ökológiai, oktatási, szabadidős és sportzónák közé az itteni nagyszabású közlekedésfejlesztési projektekkel is szerves kapcsolatban. A leendő közparkhoz ezért kis túlzással minden irányból részben vagy egészben BFK-s fejlesztések kapcsolódnak.

A park a rakpartokkal, a hévvel és az új Duna-híddal is szoros kapcsolatban lesz. A közpark része lesz annak a nagyon hosszú gyalogos-kerékpáros tengelynek, amely néhol kiszélesedve nagyobb zöldfelületeket is tartalmaz, mindenesetre keresztező gépkocsiforgalom nélkül lehet majd rajta végighaladni gyalog a Duna Arénától Csepelig. A Fővárossal együttműködésben készül a pesti rakpart fejlesztése, északról a Parlamentig több lépésben már megépült a sétány. Ez a belvárosban a Bálnáig a következő években folytatódik, a Közraktár utca és a Boráros tér tervezése a hév projektben történik. A rakparti sétány a csepeli hév mai nyomvonala helyén folytatódik majd a Petőfi hídtól délre, ha a déli hévek fejlesztése során a sínek a Soroksári út alá kerülnek, hogy elérjék a Kálvin teret. A Rákóczi híd után következik az Atlétikai centrum körüli 10 hektáros Ferencvárosi sport- és szabadidőpark, majd a már épülő gyalogoshídon átkelve érkezünk Csepelre, a park területére.

A H7-es hév fejlesztése a belvárosból három metróállomás távolságra hozza a csepeli parkot a Kálvin térről. A 36 hektáros közpark nyugati határa a megújuló csepeli hév, déli határa pedig az Új Duna-hidakat összekötő tengely lesz. A park így gyorsan elérhető lesz a belvárosból, de Pestről, a Határ úttól vagy Újbudáról az új hidakon közlekedő villamos is közvetlenül ide hoz majd, az újbudai lakótelepekről pedig negyed óra alatt lehet majd ide biciklizni. Az Új Duna-híd tervei kész vannak, a kivitelezés az engedélyezés után indulhat, a hévfejlesztés engedélyezési tervei szintén elkészültek.

A park a Ráckevei-Dunához simul majd, az itteni új híd alatt később folytatódhat attól délre, de ettől függetlenül is kapcsolódik az egész Soroksári-Duna természeti értékeinek megőrzését szolgáló revitalizációs projektünkhöz.

Ötven éve nem készült ekkora új közpark Budapesten, a Városmajornál háromszor, a Kopaszi-gátnál kétszer nagyobb. A területen

  • 300 000 négyzetméter park
  • 50 000 négyzetméter sportterület
  • 90 000 négyzetméter természetközeli állapotú ökopark
  • 1000 új fa lesz

Mohácsi Sándor előadása:

Mohácsi Sándor,  a tervező S73 vezető tájépítész tervezője azt mondta, a tájépítészeknek ebben az esetben leginkább azt kell elősegíteni, hogy az ember harmóniát tudjon kialakítani a természettel. Ezt figyelembe véve törekednek a parki zónák, vizes élőhelyek, játszóterek, kerékpárutak, futópályák (4,4 kilométer hosszú), kajakos és kenus kikötő kialakítására, és épül egy látogatóközpont is.

A kikapcsolódást és a természetközeliséget szolgálja, hogy a vizes helyek élővilágát feltáró területek és sétányok is épülnek. A park lombkorona-borítottságának aránya 50,3 százalékos lesz, ami a gyepes felületek és a hűvösebb mikroklíma kialakítását segíti elő. A zöldfelületi arány 73 százalékos lesz.

Borbély Lénárd

Borbély Lénárd, Csepel polgármestere az összefogást emelte ki, ami mindenképpen elengedhetetlen ahhoz, hogy egy ilyen jelentős projekt megvalósuljon. Csepelt ezzel a beruházással élhetőbbé tehetik, egyúttal a közösségi közlekedés is jobb lesz. A kérdőíves felméréssel kapcsolatban megjegyezte: örül annak, hogy a lakosság is részt vehet a közös tervezésben.

Erő Zoltán előadása:

Erő Zoltán, Budapest főépítésze nagyon fontosnak és hasznosnak tartja a Csepeli park kialakítását. A XX. század elejétől eltérő tervek készültek, a legkülönbözőbb funkciókkal. Már 1906-ban születtek tervek arra, hogy a szabadkikötő foglalja el egész Észak-Csepelt. Aztán 1990-ben készült el az úgynevezett Manhattan-terv, amely szerint az épülő Mol-toronyhoz hasonló felhőkarcolók tömkelege létesült volna a jelenleg tervezett park területén. Ezt követően viszont a tervezők már a zöldítésre is gondoltak, legutóbb 2018-ban készült el a maihoz leginkább hasonlító változat, amely szerint a park északi részén épültek volna meg az olimpiai csarnokhoz kapcsolódó épületek.

Kerekasztal-beszélgetés:

Az előadások után kerekasztal-beszélgetés következett Schneller Domonkos, Budapest és a fővárosi agglomeráció fejlesztésének végrehajtásáért felelős helyettes államtitkár, Bardóczi Sándor, Budapest főtájépítésze, Orbán Csaba (BFK), Dományi Bálint (BFK) és Mohácsi Sándor részvételével. Arról is szó esett, hogy nagyon fontos a jó megközelíthetőség, mivel a park nem közvetlenül lakóövezetek mellett épül. Lényeges a  kapcsolódás a kerékpáros hálózatra is. A Csepeli parknak fontos lesz a szerepe a környéken, hiszen a ferencvárosi és lágymányosi lakóövezetek rendkívül zsúfoltak lesznek, kevés zöldterülettel. Ennek megfelelően a Galvani-hidat is úgy tervezi a BFK, hogy könnyű legyen az átjárás akkor, ha déli irányba épül tovább a park. A hídon épülő villamos azt a célt is szolgálja, hogy minél könnyebb legyen a park megközelítése közösségi járművel a környező lakóövezetekből.

Képek a konferenciáról

A BFK folyamatosan a leendő használókkal és az önkormányzatokkal egyeztetve tervezteti a parkot. Nyáron lehetett kitölteni az első kérdőívet, több mint 1600-an tették ezt meg, fele részben csepeliek, ezúttal is köszönjük mindenkinek. Nem meglepő módon az emberek 80%-a természetközeli kikapcsolódásra, sétára használná a parkot, de 60%-ban a sportolás is megjelent az igények között. A parkban kizárólag nyitott, bárki által igénybe vehető sportterületeket tervezünk.

A lakossági igények alapján készült el a tervező a koncepciótervekkel, a mostani konferencia célja ezek bemutatása volt. Egyben elindítottuk az újabb kérdőívet a csepelikozpark.hu címen. Ebben már lényegesen konkrétabb visszajelzéseket várunk a parkba tervezett egyes elemekről a strandtól és csónakkikötőtől a tollaslabda-kölcsönzőn és büfén keresztül a sportpályákig, kutyafuttatókig, játszóterekig és autóparkolóig. Kérjük, minél többen töltsék ki ezt is!

További információk és a projekttel kapcsolatos média tartalmak itt érhetőek el: Csepeli Közpark

Kedves Látogató!

Tájékoztatjuk, hogy a honlap felhasználói élmény fokozásának érdekében sütiket alkalmazunk. A honlapunk használatával elfogadja az adatvédelmi szabályzatot.

Kedves Látogató!

Tájékoztatjuk, hogy a honlap felhasználói élmény fokozásának érdekében sütiket alkalmazunk. A honlapunk használatával elfogadja az adatvédelmi szabályzatot.

Skip to content