Átépül a veresegyházi vasútvonal

Megkezdődik a Budapest–Veresegyház–Vác közötti 39 kilométer hosszú vasútvonal felújításának a tervezése, a Budapest Fejlesztési Központ (BFK) a sikeres közbeszerzési pályázatot követően a Főmterv Mérnöki Tervező Zrt.-nek adott erre megbízást. A tervező feladata döntés-előkészítő és megvalósíthatósági tanulmány készítése, a környezetvédelmi engedély megszerzése, emellett az engedélyezési terv, a kiviteli terv és a kapcsolódó tenderdokumentáció elkészítése, a jogerős építési engedélyek beszerzése. A tervezési díj 3 milliárd 130 millió forint, amelyet európai uniós források felhasználásával a kormány biztosított a BFK és a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. konzorciuma számára. A korszerűsítéssel jelentősen növekszik a vonal kapacitása, helyenként második vágány épül, emelkedik a sebesség, és megújulnak az állomások. Az agglomerációban élők sokkal sűrűbb, gyorsabb, a 21. század elvárásainak megfelelő elővárosi vasúthoz jutnak.

A BFK célja, hogy a 71-es vasútvonalon a Budapesti Agglomerációs Vasúti Stratégia – www.budapestvasut2040.hu – célrendszerének megfelelően a sűrített, 15 perces személy- és 30 perces zónázó elővárosi forgalom valósuljon meg. Budapest és Veresegyház közötti belső szakaszon csúcsidőben irányonként négy személyvonat és két zónázó vonat közlekedne, tehát itt minden megállóhelyről teljesülne az óránként 4 vonatos kínálat a Stratégia célkitűzései szerint, a külső szakaszokról pedig zónázó gyorsvonati kínálat is elérhető lenne az utazók számára. Ez jelentős előrelépés lesz a mostani állapothoz képest, hiszen ezen a vonalon órás ütemben követik egymást a vonatok, és egyszerre csak egy irányba lehet félórásra sűríteni a közlekedést – ehelyett óránként 6 vonat közlekedhet a vonalon a fejlesztés után. Az egyvágányú vonalon jelenleg 60-80 kilométer/órás sebességgel közlekedhetnek a vonatok, ez – a domborzati viszonyoktól függően – 100-120 kilométer/órára emelkedne. A vonatok sűrítése érdekében új második vágány építését Rákospalota–Újpest és Fót, Fótfürdő és Veresegyház, Erdőkertes és Vicziántelep megállóhely között javasolja a megrendelő. Emellett a döntés-előkészítő tanulmányban szerepelnie kell a Veresegyház–Erdőkertes, Vicziántelep–Őrbottyán és a Vácrátót–Vác állomásközökben a kétvágányú közlekedés feltételei vizsgálatának. Az akadálymentesített megállókban kulturált környezet, továbbá P+R-gépkocsitárolók és B+R-kerékpártárolók várják majd az utasokat. A jelenleginél jobb autós megközelítés érdekében P+R parkolók kialakítását írja elő a megrendelő Rákospalota–Újpest, Fót, Veresegyház, Őrbottyán és Vácrátót állomásokon, továbbá Fótújfalu, Fótfürdő, Csomád, Ivacs, Erdőkertes, Vicziántelep és Váchartyán megállóhelyeken. Ezáltal lényegesen csökkenne a menetidő, a tervek szerint Veresegyházról a jelenlegi félórás vagy még hosszabb menetidő Rákospalota-Újpestig mintegy negyedórával lehet kevesebb, Fóthoz is körülbelül 8 perccel kerülhet közelebb a főváros. A beruházások révén a jelenlegi háromszorosára is emelkedhet az utasforgalom a 71. számú vasútvonalon. A BFK által idén márciusban és áprilisban végzett kérdőíves felmérése szerint az utasok és a vasútvonal mentén élők a pálya és az állomások, megállóhelyek rendbetételét tartják a legfontosabbnak. A válaszok alapján egyértelműen a vonatközlekedés megbízhatóságán, az utazási idő jelentős csökkentésén és az állomások megközelíthetőségének javításán keresztül érhető el jelentős utasszám-növekedés ezen a vonalon.

További információért látogasson el a projekt weboldalára: Budapest–Veresegyház–Vác vasútvonal

Kedves Látogató!

Tájékoztatjuk, hogy a honlap felhasználói élmény fokozásának érdekében sütiket alkalmazunk. A honlapunk használatával elfogadja az adatvédelmi szabályzatot.

Kedves Látogató!

Tájékoztatjuk, hogy a honlap felhasználói élmény fokozásának érdekében sütiket alkalmazunk. A honlapunk használatával elfogadja az adatvédelmi szabályzatot.

Skip to content