Akadémiaújtelep, a hatvani vasútvonal új megállója

December 12-től az ott lakók, az üzletek vásárlói és az átszállók is használhatják Kelet-Pest új megállóját. Félóránként indulnak innen vonatok a Keleti pályaudvar, illetve Gödöllő felé.

Akadémiaújtelep néven új vasúti megálló lép üzembe az éves menetrendváltáskor a 80a vasútvonalon, a X. és XVII. kerület határához közel. Egyelőre a 30 percenként Gödöllő és a Keleti pályaudvar között járó S80-asok fognak megállni itt. A megálló a Rákos és Hatvan közötti szakasznak a NIF Zrt. beruházásában az elmúlt években zajló rekonstrukciója keretében készült el.

A Budapesti Agglomerációs Vasúti Stratégia keretében meghatározott fejlesztések közül némelyik már elkészült az utóbbi években (esztergomi, székesfehérvári vonal), máshol most zárul a kivitelezés (ezen a szakaszon vagy a pusztaszabolcsi vonalon), több helyszínen (a Keleti pályaudvar és Kőbánya felső között, az Összekötő vasúti hídon) javában dolgoznak a munkagépek, számos projekt esetében pedig a tervezési, előkészítési szakaszban vagyunk. Egy nagy vasúti beruházás átfutási ideje 7-8 év, ha az elővárosi vasúthálózat fejlesztését gyorsítani akarjuk, akkor nagy számban kell a beruházásokat előkészíteni Budapesten és térségében.

A Stratégia az elővárosi vonalak kapacitásának és szolgáltatási szintjének emelése, az ezeket összekötő belső szakaszok megteremtése, fejlesztése, a tarifaközösség, a digitalizáció mellett számos új megállóhely létrehozását is kitűzi, hiszen a vonatok ma még sokszor megállás nélkül mennek el lakóterületek, fontos intézmények vagy éppen a városi közlekedés vonalai mellett, felett.

Akadémiaújtelep vegyes funkciójú megálló lesz, bizonyára ugyanúgy használni fogják a névadó kertvárosi negyed lakói, mint a mellette sorakozó kereskedelmi egységek vevői, de be fog telni a kisebb, csak a környékbeliek számára készült 21 férőhelyes (+ 2 kerekesszékeseknek fenntartott) P+R parkoló is, és lesznek, akik kerékpárról vagy buszról szállnak majd át.

Hiba volna azt hinni, hogy egyetlen, félóránként kiszolgált megálló megoldja Rákosmente teljes közlekedését. A vasút versenyképes, hisz menetrend szerint a vonat egy perccel hamarabb van a Keletiben, mint az oda tartó expresszbuszok csak az Örs vezér terén. A vasúti megálló mellé áthelyezett BKK-megállót az alapjáratok és a 202E fogják kiszolgálni. Akik az M4-es metrót, a Keletitől induló villamost, trolikat, buszokat keresik, egyértelműen jó megoldáshoz jutnak az itteni átszállással a vonatra, és az agglomerációból Kőbánya-Kispestre igyekvőknek is érdemes lesz itt vonatról a 202E-re váltani. A Stratégia tervei szerint a jövőben innen a Déli Körvasút felé is indulnak majd vonatok, új kapcsolatokat nyitva Rákosmentéről Ferencváros és Újbuda, Kelenföld és a dél-budai agglomeráció felé.

A most záruló projektben a hatvani vonalnak csak a külső szakasza újult meg, ahhoz, hogy érdemben sűrűbb, a Budapesti Agglomerációs Vasúti Stratégiának megfelelő járatkövetés lehessen a vonalon, újabb vágányok lefektetésére is szükség van. A Keleti pályaudvartól Kőbánya felsőig már épül a pluszvágány, A BFK irányításával pedig már folyik a Kőbánya felső – Rákosliget közötti újabb vágány létesítésének előkészítése, ahogy a többek között Akadémiaújtelepről is az 1-es villamoshoz kapcsolatot adó új, Hungária körúti állomás tervezése az új Közlekedési Múzeum mellett. Ugyanebben a projektben a 80a-ból kiágazó, Újszászon keresztül Szolnokig tartó, 120a jelű elővárosi vonal megállóit is fejleszteni fogjuk. Gyömrőig teljes akadálymentesítést, P+R parkolók és kerékpártárolók építését tervezzük, és több új megálló létesítését is vizsgáljuk. Akadémiaújtelephez hasonlóan ugyancsak a X. és a XVII. kerületet szolgálhatja majd Kőbánya-Kertváros, illetve Madárdomb. A fejlesztések után a kelet-pesti térségben és a hozzá csatlakozó agglomerációban lényegesen nagyobb szerepe lehet a mainál a vasútnak, a Stratégia céljainak megfelelően a 80a és a 120a vonalon is a belső szakaszokról és a fontosabb megállókból óránként négy vonattal lehet majd Budapest centruma felé utazni.

Kedves Látogató!

Tájékoztatjuk, hogy a honlap felhasználói élmény fokozásának érdekében sütiket alkalmazunk. A honlapunk használatával elfogadja az adatvédelmi szabályzatot.

Kedves Látogató!

Tájékoztatjuk, hogy a honlap felhasználói élmény fokozásának érdekében sütiket alkalmazunk. A honlapunk használatával elfogadja az adatvédelmi szabályzatot.

Skip to content