A BFK kérdőívének kitöltésével 3024-en mondták el véleményüket a Budapest–Veresegyház–Vác elővárosi vasútvonal felújításával kapcsolatos elvárásaikról. A válaszok is alátámasztják a korábbi kalkulációk eredményeit: a 71-es vonalon jelentős utasszám-növekedés érhető el. Ehhez megbízhatóbbá kell tenni a vonatközlekedést, jelentős csökkenteni szükséges az utazási időt, és javítani kell az állomások megközelíthetőségén.
A Budapest Fejlesztési Központ a veresegyházi vasútvonal esetében is törekszik arra, hogy megismerje, és a tervezésbe beépítse az utasok, a vasútvonal mellett élők és potenciális használók véleményét. Jelentőst aktivitást sikerült elérni, a kitöltők száma a vonalat naponta használók számának több mint fele! A válaszok minden tekintetben visszaigazolták a Kormány és a BFK fejlesztési elképzeléseit, a vasútvonal kapacitás- és színvonalnövelő rekonstrukciója egyöntetű támogatást kapott. A vélemények alapján is megalapozottnak mondható a Budapesti Agglomerációs Vasúti Stratégia azon számítása, hogy a vonalon az utasszám legalább háromszorosra növekedése várható.
A válaszadók több kérdésben egyöntetű észrevételeket fogalmaztak meg:
Mindennél fontosabb a gyors és kiszámítható közlekedés igénye
Már a válaszok előzetes értékelésekor egyértelműen kirajzolódik az utasok és a potenciális vasúthasználók által megfogalmazott problémaláncolat.
Sokan említették, hogy nehézkes az állomások és megállóhelyek megközelítése. Jellemző, hogy akik már otthon autóba ülnek, azok úticéljuk elérésig nem is váltanak vonatra. Ennek a biztonságos P+R parkolók hiánya az első oka. Ehhez hozzáadódik a válaszadók többsége által említett kiszámíthatatlanság, ami a vonatok késéséből, esetleges kimaradásából adódik. Hasonlóan nagy arányban említették a válaszadók, hogy a jelenleginél jóval rövidebb utazási időre van szükség, akár megállók kihagyásával. A fentieken túl az állomásokon és megállóhelyeken sokszor a kényelmes várakozás feltételei sem adottak.
Összességében elmondható, hogy a veresegyházi vasútvonal ma nem versenyképes alternatívája az autónak, holott a válaszadók közel fele kifejezetten váltani szeretne egy vonzó vonatközlekedésre.
Követendő példára is kaptunk javaslatot
Az utasok szemében a korszerű szerelvények közlekedtetése már önmagában sokat jelent a szolgáltatási színvonal javulásában, ugyanakkor a csúcsidőben tapasztalt zsúfoltság enyhítésére emeletes Kiss motorvonatok forgalomba állítását szeretnék, de igény mutatkozik éjszaka közlekedő járatra is.
A válaszok alapján a pálya, illetve az állomások és megállóhelyek rendbetétele elsődleges szempont. Voltak olyan kitöltők, akik egyenesen Vác állomás felújításának szellemiségét ajánlották mintául a vonal többi részére vonatkozóan.
A Budapest Fejlesztési Központ elkötelezett amellett, hogy a beérkezett javaslatokat lehetőség szerint beépítse a tervezés folyamatába. A későbbiekben részletesen bemutatjuk a kérdőív eredményeit, és folyamatos tájékoztatást adunk a projekt előrehaladásáról.
Amennyiben érdeklik az egyes kérdésekre adott válaszok megoszlása, töltse le az alábbi elemzést pdf formátumban, nézze meg rövid animációs videónkat, vagy tekintse meg a lenti infografikát:
2021.07.26.
2022 © BFK Budapest Fejlesztési Központ Nonprofit Zrt. Minden jog fenntartva
Kedves Látogató!
Tájékoztatjuk, hogy a honlap felhasználói élmény fokozásának érdekében sütiket alkalmazunk. A honlapunk használatával elfogadja az adatvédelmi szabályzatot.
Kedves Látogató!
Tájékoztatjuk, hogy a honlap felhasználói élmény fokozásának érdekében sütiket alkalmazunk. A honlapunk használatával elfogadja az adatvédelmi szabályzatot.