»

»

Új Duna-híd

Új Duna-híd

A fővárosi Duna-szakasz déli, tíz kilométeres hídmentes szakaszán épül a Galvani út vonalában új híd Budáról Csepelre. Csepelről Pestre hasonlóan igényes építészeti kialakítással készül a párja az Illatos út vonalában.

Az átkelő új kapcsolatot hoz létre Buda, Csepel és Dél-Pest között, rozsdaövezeti területeken segíti a városfejlesztést. Ezen kívül napi akár 50 000 autóval csökkenti a belváros terhelését, ha kiegészül a Főváros forgalomcsillapítási intézkedéseivel, hiszen kívül tartja a ma még a belső hidakra kényszerülő forgalom egy részét. A hidakra villamos, széles járdák és kerékpárutak kerülnek, a kapcsolódó úthálózat fasorokkal, zöldsávokkal, egy belvárosi körút jellegzetességeivel készül.

A beruházás Budapest városfejlődés szempontjából legizgalmasabb térségében valósul meg: a dél-budai, dél-pesti területek az utóbbi évtizedekben jelentős mértékben fejlődtek, az Új Duna-híd, a Soroksári-Dunán átívelő „kistestvére”, valamint a kapcsolódó úthálózat megépítése viszont új lendületet adhat a környéken található barnamezős területek fejlődésének. Ezek beépülése máris megkezdődött a Duna mindkét partján, a fejlesztők máris úgy veszik, mintha az új híd már elkészült volna.  A híd megépítése szolgálja a megfizethető lakhatási feltételek megteremtését, a rozsdaövezetek megújítását, a szabadidős és zöldfejlesztéseket is. A Dél-Budapesten fejlődő területek összekapcsolása azt eredményezi, hogy a főváros közelebb kerül a kompakt város eszméjéhez, hiszen a híd és úthálózata zónájában új lakások, munkahelyek, rekreációs területek egyaránt létrejönnek. A Budapest Fejlesztési Központ szakmai irányítói feladatot lát el, a projekt építtetőjeként a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. jár el.

Hogyan segíthető a rozsdazóna újjászületése?

Az Új Duna-hídnak és a hozzá tartozó közútfejlesztéseknek köszönhetően direkt kapcsolat alakulhat ki a XI. kerület (Újbuda), a XXI. kerület (Csepel), a IX. kerület déli része (Külső-Ferencváros), a XX. és XIX. kerületek északi része (Pesterzsébet és Wekerletelep), a X. kerület (Kőbánya), illetve az Üllői út – Ferihegyi Repülőtérre vezető út között.

Azért, hogy ez a most születő városrész emberi léptékű maradjon, a híd és úthálózata tervezése során kiemelt szerepet kapnak az élhetőségi feltételek: a hídhoz tartozó utak egy fasorokkal és zöldterületekkel szegélyezett, belvárosi körút jellegét öltik majd, két oldalán széles gyalogosjárda, kerékpárút is helyet kap, a közösségi közlekedés pedig az autóközlekedéssel egyenrangú szerepet tölt majd be. Egy teljesen új, közel 4 kilométeres villamosvonal készül el a Gubacsi úttól a Fehérvári útig, ez a rendszerváltás utáni második legnagyobb villamosfejlesztés Budapesten, csak az 1-es, két ütemben készült, dél-budai meghosszabbítása előzi meg.

Hogyan csillapítható a forgalom a belvárosban?

A Galvani utca térségében megépítendő Duna-híd szükségességét az 1980-as évek óta szakmai konszenzus övezte. A 90-es évek elején az akkori Fővárosi Közgyűlés egyszer már döntött a megépítéséről, a híd – a viták ellenére – szerepel minden hivatalos fővárosi tervben. 

Az Új Duna-híd megépítésének egyik célja a belváros forgalomcsillapításának előmozdítása. A híd és kapcsolódó úthálózat megépítése hozzájárul a Hungária körgyűrűn belüli belvárosi forgalomcsillapításhoz és a belvárosi Duna-hidakra nehezedő forgalmi terhelés csökkentéséhez. Az Erzsébet hídon és Szabadság hídon 30%-os, a Petőfi hídon 10%-os forgalomcsökkenés elérését segíti elő. Ezt a hatást további, a Fővárosi Önkormányzat hatáskörébe tartozó forgalomcsillapítási intézkedések kiegészíthetik, így a híd akár több mint 50 000 személygépkocsival tehermentesítheti naponta a belvárost. Ennek az az oka, hogy az M1-M7 felől az Egér úton és az Andor utcán Budapestre érkező autók a jövőben elkerülhetik a Rákóczi hidat, és az új átkelőn haladhatnak. Azáltal, hogy a Rákóczi híd délről érkező forgalma csökken, a jövőben a Petőfi híd és az Erzsébet híd forgalmának átvételében is nagyobb szerepet tölthet be.

Bővebb információkat talál a projekt honlapján:

Térkép

Kulcsszámok

2

új híd

659 m

Soroksári-Duna feletti híd hossza

527 m

főági hídszerkezet hossza

~4 km

új villamosvonal

50 000 autó

napi belvárosi forgalomcsökkentés

Videó

Látványtervek

Főbb adatok

Típus

komplex városfejlesztés

komplex városfejlesztés

Hosszúság

4 km új nyomvonal

4 km új nyomvonal

Partnerek

UNStudio, BuroHappold, Főmterv, Unitef’83 Zrt. – Utiber Kft.

UNStudio, BuroHappold, Főmterv, Unitef’83 Zrt. – Utiber Kft.

Fázis

előkészítés

előkészítés

Forrás

állam

állam

Fontosabb dátumok

  • 2021: tervezés

Finanszírozás

  • hazai forrás

Hírek

Új Duna-híd látványterv

Indul a villamosvonal tervezése a Galvani hídon

Az új, kétvágányú, négy kilométeres villamospálya a budai Fehérvári úttól az új Duna-hídon és Észak-Csepelen át, továbbá a ráckevei-Duna-ági új hídon keresztül a pesti Gubacsi …

Tovább olvasom »
Új Duna-híd látványterv

Jobb közlekedést és kisebb belvárosi forgalmat várnak az emberek az Új Duna-hídtól

A belváros forgalomcsillapítását, jobb közlekedési kapcsolatokat, a környező területek fejlődését várják leginkább a válaszadók az Új Duna-híd megépítésétől – derül ki a Budapest Fejlesztési Központ …

Tovább olvasom »

Kedves Látogató!

Tájékoztatjuk, hogy a honlap felhasználói élmény fokozásának érdekében sütiket alkalmazunk. A honlapunk használatával elfogadja az adatvédelmi szabályzatot.

Kedves Látogató!

Tájékoztatjuk, hogy a honlap felhasználói élmény fokozásának érdekében sütiket alkalmazunk. A honlapunk használatával elfogadja az adatvédelmi szabályzatot.

Skip to content