»

»

Pesti alsó rakpart teljes megújítása

Pesti alsó rakpart teljes megújítása

A projekt célja a pesti alsó rakpart (és néhány kapcsolódó terület) humanizálásával a belváros és a Duna kapcsolatának helyreállítása.

A rakpart megújításának része a zöldfelületek fejlesztése, a gyalogos és kerékpáros közlekedés feltételeinek javítása, valamint a közúti forgalom csillapítása.

A rakpart rugalmasan alakítható, reprezentatív vízparti közterületté alakul, amely kiválóan alkalmas nagyobb rendezvények megtartására, és a forgalom ideiglenes lezárása esetén rekreációs célú vízparti területté alakul.

Az állandó gépjárműforgalom, a part menti parkolás és raktározás megszüntetésével a mainál jóval szélesebb, zöldfelülettel tarkított gyalogos korzó jön létre. A partszakasz teljes hosszában akadálymentesített lesz: a közút és a gyalogos felület azonos burkolattal, azonos szintben készül. A közlekedésbiztonsági és forgalomtechnikai beavatkozások révén a terület élhetősége és használhatósága jelentősen növekszik.

A Fővárosi Közfejlesztések Tanácsa 2021. március 18-án határozott arról, hogy a Főváros 2015-ben lefolytatott építészeti tervpályázatának eredménye alapján a rakpart újjászületik a BFK irányításával. A Kossuth Lajos tér – Fővám tér közötti szakaszon a BKK Zrt. már elkezdte az előkészítést, ezt közösen folytatjuk. Ugyancsak elkezdjük a munkát a Lánchíd térségében, a Közraktár utcában és a Havas utca és a Bálna Budapest közötti szakaszon (Salkaházi Sára rakpart).

Melyik szakaszok újulnak meg?

A rakpartok fejlesztése az FKT határozata szerint a következő elemekre terjed ki:
A pesti alsó rakpart humanizálása, új sétány, új közterek, új zöldfelületek létrehozása végig a Kossuth Lajos tértől a Bálnáig, a korábbi tervpályázat eredményei és a korábban elkészült terveket figyelembe véve. A munkák több ütemben zajlanak majd, első lépésben a fővárosi beruházásban 2021. nyár elején indult vízvezeték-beruházás után kezdődhetnek meg. A terveket 2018-ban mutatta be a Főváros korábbi vezetése, ezek műszaki tartalma néhány ponton ugyan továbbfejlesztésre szorul, de lényegét tekintve a Kormány és a Főváros célja közös.

Megújul a Lánchíd pesti hídfője, a Széchenyi István tér, eltűnik a közúti körforgalom, az autók helyét új köztér veszi át a Magyar Tudományos Akadémia előtt, a Lánchíd és a József Attila utca közötti forgalom a tér megkerülése nélkül haladhat majd mindkét irányban a tér déli oldalán. A Széchenyi István térre a tervpályázaton született koncepció, de a részletes tervezés még csak most indulhat meg.

Megújul a Közraktár utca a BKK még 2013-14-ben készített terveinek továbbfejlesztésével. Dedikált kerékpárút illetve kerékpársáv létesül, mentesítve a Bálna előtti sétányt és a Nehru partot a kerékpáros forgalomtól.

Kik nyernek a fejlesztéssel?

A főváros lakói: a gyalogosok, a kerékpárosok, a családosok, az egyedülállók, a fiatalok, az idősek. A zöldfelület növelése javítja a városi klímát, míg a minőségi gyalogos felületek kialakításával a városlakók pihenési, szabadidős tevékenységének feltételei javulnak.

Térkép

Kulcsszámok

218%

várt utasszám növekedés a H6-on

30 perc

Ráckeve-belváros időmegtakarítás

42+12

Új járművek száma

7 perc

Csepel-belváros időmegtakarítás

Főbb adatok

Típus

Vasúti

komplex városfejlesztés

Hosszúság

6 km új pálya, részben föld alatt 66 km felújítás​

~ 3,5 km (alsó rakpart és Közraktár utca)

~ 0,7 km (Széchenyi István tér, József Attila utca)

Fontosabb dátumok

  • 2021: tervezési szerződések megkötése
  • 2022: a tervek elkészítésének határideje a Kossuth Lajos tér – Havas utca szakaszra, beleértve a Széchenyi István tér, József Attila utca térségét
  • 2022: kivitelezési közbeszerzés a Kossuth Lajos tér – Március 15. tér szakaszra
  • 2023: a tervek elkészítésének határideje a Salkaházi Sára rakpartra és a Közraktár utcára

Finanszírozás

  • hazai

Röviden

Hírek

Agglomerációs Kerékpáros Stratégia

Felmérés a kerékpározási szokásokról

Ismét kérdőíves felmérést indított a Budapest Fejlesztési Központ, amelyben az agglomerációban élők közlekedési szokásait és kerékpározási hajlandóságát próbáljuk feltérképezni. Ebben az ingázásról is véleményt lehet …

Tovább olvasom »
Bővül a buszflotta

Új buszok a fővárosi és elővárosi közlekedésben

Új, légkondicionált, alacsonypadlós, teljes egészében állami forrásból vásárolt buszokkal bővül az elővárosi buszflotta Budapesten és környékén. A 30 Mercedes Conecto G csuklósbusz a legszigorúbb környezetvédelmi …

Tovább olvasom »

Kedves Látogató!

Tájékoztatjuk, hogy a honlap felhasználói élmény fokozásának érdekében sütiket alkalmazunk. A honlapunk használatával elfogadja az adatvédelmi szabályzatot.

Kedves Látogató!

Tájékoztatjuk, hogy a honlap felhasználói élmény fokozásának érdekében sütiket alkalmazunk. A honlapunk használatával elfogadja az adatvédelmi szabályzatot.

Skip to content