»

»

Budai Fonódó villamoshálózat folytatása a Budafoki útig

Budai Fonódó villamoshálózat folytatása a Budafoki útig

Az elmúlt évek legsikeresebb fővárosi villamosfejlesztése a Duna partján folytatódik a Szent Gellért tértől. Az új vonal részben füves pályán a Műegyetem rakpart és a Pázmány Péter sétány mentén tárja fel az egyetemi negyedet és az Infoparkot, majd a Dombóvári útra befordulva belvárosi kapcsolatot nyújt a Kopaszi-gát közparkjának és a mellette épülő új lakó- és irodanegyednek is. Itt át lehet majd szállni az 1-es villamosra és a Déli Körvasútra a Nádorkert megállóhelyen.

Az új szakaszról kapcsolat nyílik északra a 19-es, 41-es és 56-os vonalak felé, illetve Pestre a 47-es és 49-es vonalak felé, vagyis valamennyi metróhoz. A Műegyetem rakparton csillapított autóforgalom lesz és az érintett területen a kerékpározás körülményei is jelentősen javulni fognak.

A Budai Fonódó villamoshálózat koncepciója változatlan, a Duna jobb partján alkot többszörösen szétágazó, észak-déli irányú kötöttpályás tengelyt. Dél felé logikus fejlesztés a közvetlenül a folyó partján haladó nyomvonal. A mostani projektben a Rákóczi híd vonalán jut túl a villamos, de természetesen ez előfeltétele egy esetleges további folytatásnak is a XI. kerület gyorsan benépesülő, fejlődő barnamezős térségei felé.

Milyen lesz a rakpart?

A Kormány 2020 nyarán döntött arról, hogy a 2010 és 2015 között Budapesten sikerrel megvalósított Budai Fonódó villamoshálózatot folytatni kívánja. A Budapest Mobilitási Tervben is szereplő beruházás részleteiről és megvalósításának menetéről a Fővárosi Közfejlesztések Tanácsa, a Fővárosi Önkormányzat és a Kormány közös, egyeztető, döntés-előkészítő és koordinációs fóruma 2020. október 15-én hozott határozatot. A fővárossal tavaly év végén született megállapodás arról, hogy a fejlesztés irányítását átveszi a Budapest Fejlesztési Központ, a BFK ugyanezen a napon meghirdette a közbeszerzési eljárást a Budai Fonódó villamoshálózat következő ütemének teljes körű engedélyes és kiviteli terveinek elkészítésére.

A vonalszakaszra korábban már készültek tervek, de a Kormány és az FKT döntése alapján ezek átdolgozása szükséges, hogy minimálisra lehessen csökkenteni a villamos építésével érintett fák számát, a parti gyalogos és kerékpáros útvonal végig akadálytalan legyen. Az eredeti tervek erős bírálatot kaptak a kerékpárosoktól is, az áttervezés egyik célja most, hogy végig egy valóban jól használható, folyamatos bicikliút álljon rendelkezésre. Természetesen ugyanez igaz a gyalogos sétányra, az egész rakparti szakaszon – a Budai Fonódó első ütemében a Frankel Leó úton kialakítotthoz hasonlóan – korszerű forgalmi rendet, XXI. századi utcaképet kell teremteni. A 2,8 kilométeres új, kétvágányú villamospályából legalább 1,2 kilométer füvesített burkolattal készül. A lakossági véleményeket is figyelembe véve újra kell rendezni a Műegyetem rakpartot, a tervek szerint a Szent Gellért tértől a Bertalan Lajos utca vonaláig csillapított forgalmú útvonal lesz, megszűnik a ma domináns parkolási funkció. A terveket a Főváros, a BKK, a BKV és a XI. kerületi Önkormányzat közreműködésével fogjuk véglegesíteni.

Hol lesznek megállók?

A Déli Körvasút beruházás részeként megújuló Összekötő vasúti híd újjáépítésével a hídfő alatt nagyobb tér lesz, itt fontos kerékpáros csomópont jön létre, ahol találkozik a rakparti, a Rákóczi hídon vezető, illetve a Déli Körvasút mentén elkészülő bringaút, és innen lesz megközelíthető két keréken a Kopaszi gát is. A fonódó villamosról át lehet majd szállni az 1-es villamosra, a Budafoki úti buszokra és a Déli Körvasút új Nádorkert megállójában az elővárosi vonatokra.

Hét pár akadálymentes megálló létesül:

  • a Szent Gellért téren
  • a Műegyetem rakparton, a Bertalan Lajos utcánál
  • a Petőfi híd budai hídfőjében
  • a Pázmány Péter sétányon, az ELTE déli tömb vonalában
  • a Rákóczi híd budai hídfőjében
  • a Nádorkert vasútállomásnál
  • a végállomás a Budafoki/Dombóvári út kereszteződésben

 

A budai fonódó villamos új szakaszáról kapcsolat nyílik északra a 19-es, 41-es és 56-os vonalak felé, illetve Pestre a 47-es és 49-es vonalak irányába. A viszonylatok megszervezése a BKK feladata lesz, de az előzetes elképzelések szerint a Szent Gellért tértől mind Budán, a rakparton, mind a Szabadság hídon át Pestre, a Deák Ferenc tér felé érdemes lesz járatokat indítani, így az érintett lágymányosi egyetemi, irodai és lakónegyedekből az összes metróvonal elérhető lesz villamossal.

Térkép

Kulcsszámok

7

új villamosmegálló

1200 m

füves pálya

3

csatlakozó irány

4

elérhető metróvonal

Főbb adatok

Típus

vasúti

vasúti

Hosszúság

3 km új pálya
3 km új pálya

Fázis

indul a tervezés

indul a tervezés

Forrás

hazai

hazai

Fontosabb dátumok

  • 2020. október: a Fővárosi Közfejlesztések Tanácsa döntött az áttervezésről
  • 2020. december: a Főváros átadta a projektet a BFK-nak
  • 2020. december: megjelent a közbeszerzési felhívás az áttervezésre hazai forrásból
  • 2021: tervezési szerződés megkötése, társadalmi egyeztetések, egyesített engedélyezési és kiviteli tervek elkészítése, építési és hatósági engedélyekkel 
  • 2022: kormányhatározat és forrás rendelkezésre állása esetén a kivitelezői tender megindítása 
  • 2023: kivitelezés

Finanszírozás

  • hazai forrás

Röviden

Kedves Látogató!

Tájékoztatjuk, hogy a honlap felhasználói élmény fokozásának érdekében sütiket alkalmazunk. A honlapunk használatával elfogadja az adatvédelmi szabályzatot.

Kedves Látogató!

Tájékoztatjuk, hogy a honlap felhasználói élmény fokozásának érdekében sütiket alkalmazunk. A honlapunk használatával elfogadja az adatvédelmi szabályzatot.

Skip to content