»

»

Nagyszámú P+R parkoló és kerékpártároló telepítése az agglomerációban

Nagyszámú P+R parkoló és kerékpártároló telepítése az agglomerációban

A Budapestre naponta ingázó autók számának visszaszorítására a legfontosabb eszköz az elővárosi vasutak fejlesztése. Az állomások, megállók megközelítését, az ottani módváltást, átszállást segíti ez a projekt buszfordulók és megállók, autóparkolók, biciklitárolók létrehozásával.

A fővárosba vezető mind a 11 vasút- és mind a 4 hévvonal összes megállójának megvizsgálása után (figyelembe véve, hogy más projektekben is létesülnek P+R, B+R férőhelyek) csaknem 50 fontos helyszínt választottunk ki a 3250 autóparkoló és 2200 férőhelynyi kerékpártároló (B+R) építésére.

Ha a más fejlesztésekben bővülő P+R, B+R férőhelyeket is figyelembe vesszük, nagyjából 10 000 parkolóhellyel és 8000 kerékpár elhelyezésére való tárolóval bővül az agglomeráció és a külvárosok ilyen kapacitása.

Készül emellett egy teljes agglomerációs kerékpáros stratégia is.

A BFK megrendelésére a Mobilissimus Kft. készített egy részletes tanulmányt a budapesti agglomeráció parkolásfejlesztési stratégiájáról. Ebben a fővárosba vezető mind a tizenegy vasútvonal és az összes hév valamennyi érintett állomásán és megállóhelyén, 108 településen, összesen 171 helyszínen vizsgálták, hogy mennyi a jelenlegi kapacitás, mennyire lenne igény most, és a számítások szerint a jövőben. Sok helyen a pillanatnyi férőhelyszám többszöröse is megtelne, ezt nemcsak az mutatja, hogy néhol korán reggel elfogynak a helyek, hanem az is, hogy a füvön vagy nem hivatalos parkolókban is otthagyják az autójukat az ingázók.

Márpedig tenni kell az agglomerációból nap mint nap Budapestre zúduló autóáradat mérséklésére, ma három ingázóból kettő személyautóval jön a fővárosba. Az egyik módszer a módváltó utazások elősegítése, vagyis az, hogy a gépkocsit, kerékpárt a vasútállomáson lehessen hagyni. Még jobb persze, ha az utas autó helyett már a vonathoz is közösségi közlekedéssel jut el. Ezért a projektnek része a buszfordulók, buszmegállók megtervezése is, ahol ezek hiányoznak.

Hol lesznek parkolók, kerékpártárolók?

A program nyolc vasútvonal (1, 30a, 40a, 70, 80a, 100a, 120a, 150 menetrendi mezők) elővárosi szakaszait érinti, ezek vasútállomásai és megállói közül csaknem 50 helyszínen készülnek el az engedélyezési és kiviteli tervek. A tervezett helyszíneken most nagyságrendileg háromezer P+R és kétezer B+R az együttes kapacitás, vagyis összességében megduplázódhatnak a férőhelyek. Öt olyan helyszín van, ahol nem lehet egy szinten megoldani a kívánt számú autó elhelyezését, ezeken parkolóházak épülnek.

A projektnek része, hogy a BFK megalkot egy budapesti agglomerációs kerékpárhálózat-fejlesztési stratégiát is. Ebben fel kell vázolni egy olyan összefüggő kerékpáros hálózatot, amely nemcsak a vasúti megállók elérését teszi lehetővé, de azt is, hogy a környező településekről közvetlenül is el lehessen érni a budapesti célpontokat.

Ez a projekt a Budapesti Agglomerációs Vasúti Stratégiába illeszkedik:

Térkép

Kulcsszámok

108

vizsgált település

8

kapacitásbővítésben érintett vonal

3250

épülő P+R férőhely

171

vizsgált helyszín

48

kapacitásbővítésben érintett helyszín

2200

épülő B+R férőhely

Főbb adatok

Típus

vasúti, közúti

vasúti, közúti

Férőhely

3250 P+R, 2200 B+R

3250 P+R, 2200 B+R

Partnerek

Önkormányzatok, civilszervezetek

Önkormányzatok, civilszervezetek

Fázis

megjelent a közbeszerzés

megjelent a közbeszerzés

Forrás

állam

hazai

Fontosabb dátumok

  • 2021: megjelent a közbeszerzés

Finanszírozás

  • hazai forrás

Hírek

Egymás mellett elhaladó vonatok

A Portfolio konferenciája a Budapesti Agglomerációs Vasúti Stratégiáról

Budapest közlekedésének aranytartalékáról, vagyis a vasútban rejlő óriási potenciálról szólt a Budapesti Agglomerációs Vasúti Stratégia Konferencia. Nem túlzás azt állítani, hogy a főváros és az …

Tovább olvasom »
Vasúti alagút a Déli és a Nyugati között térkép

Az alagút hozhat áttörést Budapest várostérségének vasúti közlekedésében

A Főmterv vezetésével a szakma legjobbjaiból álló nemzetközi konzorcium kapta feladatul, hogy megvizsgálja és megtervezze, hogyan és milyen nyomvonalon érdemes vasúti alagutat építeni a Nyugati …

Tovább olvasom »

Kedves Látogató!

Tájékoztatjuk, hogy a honlap felhasználói élmény fokozásának érdekében sütiket alkalmazunk. A honlapunk használatával elfogadja az adatvédelmi szabályzatot.

Kedves Látogató!

Tájékoztatjuk, hogy a honlap felhasználói élmény fokozásának érdekében sütiket alkalmazunk. A honlapunk használatával elfogadja az adatvédelmi szabályzatot.

Skip to content