„Gödöllői HÉV (H8) és Csömöri HÉV (H9) vonalszakaszok korszerűsítése és az Örs vezér terén az M2 metróvonallal történő összekötése, valamint metró és elővárosi vasúti üzemre képes járművek beszerzése előkészítése” projekt

IKOP-3.1.0-15-2021-00023

A projekt célja a kötöttpályás közösségi közlekedés fejlesztése, Budapest belvárosa, a pesti külső kerületek (Budapest X., XIV. és XVI. kerületei) és Csömör, Gödöllő, Kistarcsa, Kerepes, Mogyoród, között átszállásmentes, gyors eljutási lehetőséget biztosító elővárosi gyorsvasúti rendszer kialakításának és a kapcsoló járműbeszerzés előkészítése.

 Az előkészítést követően megvalósuló beruházás során összekötésre kerül a jelenlegi M2 metróvonal és a H8 gödöllői, illetve H9 csömöri hévvonal. Megújulnak, illetve részben áthelyezésre kerülnek a hév-megállóhelyek és korszerűsítésre kerülnek a pályák és a kapcsolódó biztosítóberendezések is. A projekt a beruházás előkészítését, a tervezés-engedélyezés és pályázati előkészítés munkáit tartalmazza.

A projekt fizikai befejezésének tervezett napja: 2023.12.31.

A projekt a Kohéziós Alap, az Integrált Közlekedésfejlesztési Operatív Program és Magyarország költségvetésének társfinanszírozásával valósul meg.

A projekthez nyújtott összes támogatás 5 839 127 777 Ft, a támogatás mértéke: 100%, vissza nem térítendő támogatás.

A kedvezményezett neve és elérhetősége:

BFK Budapest Fejlesztési Központ Nonprofit Zártkörűen Működő Részvénytársaság

1027 Budapest, Horvát u. 14-26.

Telefon: +36 (1) 445 4501

www.bfk.hu

MÁV-HÉV Helyiérdekű Vasút Zártkörűen Működő Részvénytársaság

1087 Budapest, Könyves Kálmán krt. 54-60.

Telefon: +36 1 511 4040

https://www.mav-hev.hu/

Támogató szervezet neve és elérhetősége:

Innovációs és Technológiai Minisztérium
Közlekedés Operatív Programokért Felelős Helyettes Államtitkárság

1036 Budapest, Árpád fejedelem útja 79.

Széchenyi 2020 információs oldal

Telefonos ügyfélszolgálat: (+36 1) 896 0000

Az előkészítést követően megvalósuló beruházás során összekötésre kerül a jelenlegi M2 metróvonal és a H8 gödöllői, illetve H9 csömöri hévvonal. Megújulnak, illetve részben áthelyezésre kerülnek a hév-megállóhelyek és korszerűsítésre kerülnek a pályák és a kapcsolódó biztosítóberendezések is. A projekt a beruházás előkészítését, a tervezés-engedélyezés és pályázati előkészítés munkáit tartalmazza.

A projekt fizikai befejezésének tervezett napja: 2023.12.31.

A projekt a Kohéziós Alap, az Integrált Közlekedésfejlesztési Operatív Program és Magyarország költségvetésének társfinanszírozásával valósul meg.

A projekthez nyújtott összes támogatás 5 839 127 777 Ft, a támogatás mértéke: 100%, vissza nem térítendő támogatás.

A kedvezményezett neve és elérhetősége:

BFK Budapest Fejlesztési Központ Nonprofit Zártkörűen Működő Részvénytársaság

1027 Budapest, Horvát u. 14-26.

Telefon: +36 (1) 445 4501

www.bfk.hu

MÁV-HÉV Helyiérdekű Vasút Zártkörűen Működő Részvénytársaság

1087 Budapest, Könyves Kálmán krt. 54-60.

Telefon: +36 1 511 4040

https://www.mav-hev.hu/

Támogató szervezet neve és elérhetősége:

Innovációs és Technológiai Minisztérium
Közlekedés Operatív Programokért Felelős Helyettes Államtitkárság

1036 Budapest, Árpád fejedelem útja 79.

Széchenyi 2020 információs oldal

Telefonos ügyfélszolgálat: (+36 1) 896 0000

Budapest-Kelenföld – Ferencváros vasútvonalszakasz kapacitásbővítésének építési munkái (Déli körvasút II. ütem)

IKOP-2.1.0-15-2021-00063

A Kormány a „Budapest-Kelenföld – Ferencváros vasútvonal-szakasz kapacitásbővítésének építési munkái (Déli körvasút II. ütem)” projekt forrásának biztosításáról és ezzel összefüggésben az Integrált Közlekedésfejlesztési Operatív Program éves fejlesztési keretének megállapításáról szóló 1247/2016. (V. 18.) Korm. határozatban, valamint az annak módosításáról szóló 1677/2021 (IX.29) számú Korm.határozatban foglaltak értelmében támogatta a „Budapest-Kelenföld – Ferencváros vasútvonal-szakasz kapacitásbővítésének építési munkái (Déli körvasút II. ütem)” megnevezésű kiemelt projektet NIF Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zártkörűen Működő Részvénytársaság és a BFK Budapest Fejlesztési Központ Nonprofit Zártkörűen Működő Részvénytársaság konzorciuma valósítsa meg.

A Projekt fő gazdasági-társadalmi célja, hogy a TEN-T törzshálózaton (Mediterrán-, Keleti/kelet-mediterrán és Rajna-Duna folyosó) jelentkező szűk keresztmetszet – azaz a vasúti szakasz szűk forgalmi áteresztő képessége felszámolásra kerüljön. A közlekedési infrastruktúra fejlesztésével lehetővé válik az ország két része közötti kapcsolat és a nemzetközi elérhetőség javítása, valamint Magyarország európai gazdasági vérkeringésbe történő kedvezőbb bekapcsolása. A hazai vasútvonalakon az utazási időt és az energiafogyasztást növelik a vasúti szűk keresztmetszetek, melyek további romlása menetrendi (zavarérzékenységi) szempontból kritikus – az áthaladó vonatok száma és így a forgalom nem növelhető a keresztmetszet áteresztő képeségének növelése nélkül, holott személyi és teherforgalmi igény is lenne rá. A Projekt célja ezen szűk keresztmetszet felszámolása.

A fejlesztés eredményeként a közútról a vasútra történő várható átterelődés révén a környezet- és életminőségben jelentős pozitív hatás jelentkezik. A vasúti személy- és teherszállítás színvonalának és kapacitásának javulása a hazai és a nemzetközi vállalkozások versenyképességét egyaránt erősíti. A Projekt keretében tervezetten az alábbi tevékenységek valósulnak meg:

 

  1. A Ferencváros – Kelenföld vasútvonal jelenleg kétvágányú, villamosított, a megengedett sebesség 80 km/h, a tengelyterhelés 210 kN. A beruházás keretében városi környezetben nemcsak a vágányok bővítése, hanem a meglévő vágányok és műtárgyak átépítése is megtörténik. Az engedélyezett sebesség 80/100 km/h, a tengelyterhelés 225 kN lesz.

 

  1. A vasút mentén több, mint 5 km hosszú új vasbeton támfal épül, amelynek megtámasztása mellett megtörténik a vasúti töltés szélesítése, hogy helyet adjon az új 3. vágánynak, amely csatlakozik a Déli összekötő vasúti Duna-híd korszerűsítése projekt keretében épülő 3. vágányhoz, továbbá közel 2 km vonali hosszon új 4. vágány is épül.

 

  1. A vonalon sűrűn elhelyezkedő, az egymáshoz közel fekvő műtárgyak (Gubacsi út feletti, Soroksári út feletti, Rákóczi híd felhajtója feletti, Budafoki út feletti, Szerémi út feletti, Fehérvári út feletti és Bartók Béla út feletti vasúti hidak) átépülnek.

 

  1. A vonalszakaszon két új akadálymentes megállóhely létesítendő: egy Nádorkert, egy pedig Közvágóhíd térségében. (A Déli Körvasút fejlesztésének másik, nem jelen projekt keretében megvalósuló ütemében további egy megállóhely létesül a Népliget térségében.).

 

  1. Hozzávetőlegesen 35.000 m2 zajvédőfal létesítése szükséges.

 

Az előkészített Déli Körvasúttal már rövid távon teljesítőképesebb, lényegesen gyorsabb és kiszámíthatóbb lesz a magyar vasúthálózat, és ez a fejlesztés 15 éves távlatban a megnövekedett igényeknek és a kor elvárásainak megfelelő megoldást kínál.

 

A Ferencváros – Kelenföld vasútvonal kapacitásbővítése, mint a Déli Körvasút második eleme megvalósítása a szűk keresztmetszet feloldásához elengedhetetlen, emellett az elkészülő Déli összekötő vasúti Duna-híd 3 hídszerkezete akkor tudja betölteni a szerepét, ha a pesti-budai oldalakon új, harmadik vágány csatlakozik majd hozzá.

 

A beruházás keretében megvalósul a szükséges kiviteli tervek elkészítése, valamint a teljes kivitelezés és a projekthez szükséges kommunikációs és részvételiségi tevékenység

 

A projekt fizikai befejezésének tervezett napja: 2027.12.31.

A projekt a Kohéziós Alap, az Integrált Közlekedésfejlesztési Operatív Program és Magyarország költségvetésének társfinanszírozásával valósul meg. A Kormány a Projekt megvalósítása érdekében az 1247/2016. (V. 18.) Korm. határozat 1. a.) pontjában és az 1. sz. melléklet 2. pontjában rögzítette az Integrált Közlekedésfejlesztési Operatív Program 2. prioritás többletkötelezettség-vállalás terhére történő finanszírozást.

A projekthez nyújtott összes támogatás (uniós és hazai támogatás együtt) 462 660 579 663 Ft, melyből a BFK Budapest Fejlesztési Központ Nonprofit Zártkörűen Működő Részvénytársaság részére biztosított támogatás összege 3 302 000 000 Ft, a támogatás mértéke: 100%, vissza nem térítendő támogatás.

A kedvezményezett neve és elérhetősége:

NIF Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő zártkörűen működő Részvénytársaság (konzorciumvezető)

1134 Budapest, Váci út 45.

Telefon: + 36 (1) 436 8100

www.nif.hu

 

BFK Budapest Fejlesztési Központ Nonprofit Zártkörűen Működő Részvénytársaság (konzorciumi tag)

1027 Budapest, Horvát u. 14-26.

Telefon: +36 (1) 445 4501

www.bfk.hu

 

Támogató szervezet neve és elérhetősége:

Innovációs és Technológiai Minisztérium

Közlekedés Operatív Programokért Felelős Helyettes Államtitkárság

1036 Budapest, Árpád fejedelem útja 79.

Széchenyi 2020 információs oldal

Telefonos ügyfélszolgálat: (+36 1) 896 0000

Kedves Látogató!

Tájékoztatjuk, hogy a honlap felhasználói élmény fokozásának érdekében sütiket alkalmazunk. A honlapunk használatával elfogadja az adatvédelmi szabályzatot.

Kedves Látogató!

Tájékoztatjuk, hogy a honlap felhasználói élmény fokozásának érdekében sütiket alkalmazunk. A honlapunk használatával elfogadja az adatvédelmi szabályzatot.

Skip to content